Nyhet

Dyrare för amerikanska fans – svenska artister drabbas

Svenska artister och musikföretag riskerar ekonomiska bakslag när USA:s nya tullar på EU-varor träder i kraft. Skivförsäljning, merchandise och turnéer kan bli dyrare – och därmed svårare att genomföra.

Förra veckan trädde USA:s nya tullar på 15 procent på varor från EU i kraft. Tullarna slår brett mot europeiska exportörer – från stålindustrin till småföretag – men också mot den svenska musikbranschen.

– Amerikanska fans som köper skivor från Europa kommer att påverkas direkt eftersom de är ansvariga för att betala tull och avgifter när skivan landar i USA, säger Daniel Johansson på branschtidningen Musikindustrin till SVT.

Han menar att extra kostnader kan få konsekvenser för försäljningen.


– Den sortens extra avgifter kan få effekten att fans inte blir lika villiga att köpa skivor från utlandet, med effekt att försäljningen generellt går ned, säger han.

USA är en viktig marknad för svenska musikexportörer. Den fysiska skivförsäljningen – vinyl och cd – uppgick 2024 till över 20 miljarder kronor, enligt Musikindustrin. Det är tio gånger mer än Sveriges totala musikintäkter, inklusive streaming.

– Framför allt skulle jag vilja säga att det påverkar de mindre artisterna och bolagen, som redan i dag har små marginaler som knappt lönar sig vid låga volymer, säger Daniel Johansson.


Svenska tillverkare av musikutrustning påverkas också.

– Vi har ju en rätt omfattande musiktech-sektor med företag som tillverkar och exporterar syntar och andra elektroniska musikmaskiner, men även hörlurs- och högtalartillverkare påverkas direkt.

Utöver tullarna har även kostnaderna för visum ökat under Donald Trumps tid som president. Det påverkar möjligheten för svenska band att turnera i USA.


– Är man ett litet indieband på fem personer kan 80 000 kronor gå bara till visum, säger Daniel Johansson till SVT.

LÄS OCKSÅ: Punkband drar sig ur festival – protest mot Trump-donation

ANNONCE