Streamingjätten redovisar en stark ökning i antal betalande användare, men gör ändå förlust under andra kvartalet.
Spotify har nu 276 miljoner betalande användare, enligt bolagets rapport för andra kvartalet 2025. Det är en ökning med åtta miljoner jämfört med kvartalet innan – och 12 procent fler än vid samma tid förra året. Det totala antalet månatliga användare har samtidigt stigit till 696 miljoner, en tillväxt på elva procent.
Enligt Spotify är det bara andra gången i bolagets historia som användartillväxten varit så hög under ett andra kvartal.
Trots detta redovisar bolaget en förlust för perioden april–juni. Nettoomsättningen landade på 49 miljarder kronor, vilket innebär en ökning med tio procent jämfört med samma kvartal i fjol – men under bolagets egna prognoser. Resultatet föll från en vinst på 3,2 miljarder kronor under andra kvartalet 2024 till en förlust på en miljard kronor i år.
LÄS OCKSÅ: Rockband protesterar mot Spotify – tar bort musik
Utgifterna ökade med åtta procent, bland annat till följd av fler anställda, högre marknadsföringskostnader och ökade konsultutgifter. Spotify rapporterar också finansiella förluster på drygt 4,1 miljarder kronor, att jämföra med en vinst på 47 miljoner kronor samma period i fjol.
– Genom att ständigt utvecklas skapar vi allt större värde för de nästan 700 miljoner människor som använder vår plattform, säger Spotifys vd och grundare Daniel Ek i ett pressmeddelande.
– Det värdet gynnar inte bara användarna. Det lockar fler till streaming och stärker både musik-, podd- och ljudboksbranschen.
Inför tredje kvartalet räknar Spotify med fortsatt tillväxt, enligt Variety. Prognosen är en omsättning på 49 miljarder kronor, 281 miljoner betalande användare och totalt 710 miljoner månatliga användare. Bolaget väntar sig en bruttomarginal på 31,1 procent och ett rörelseresultat på 5,7 miljarder kronor.
Plattformen innehåller i dag omkring sju miljoner poddar, varav över 430 000 med video, samt fler än 350 000 ljudböcker.
LÄS OCKSÅ: Artister bojkottar Spotify
Artikeln publicerades ursprungligen på GAFFA Danmarks webbplats och har översatts till svenska av GAFFA Sverige.