Nyhet

Efter kritiken – marknadsföring i Eurovision granskas

Europeiska radio- och tv-unionen (EBU) ska se över hur bidrag i Eurovision marknadsförs. Beskedet kommer efter att flera tv-bolag krävt en granskning av röstningen i årets tävling, där Israels tittarpoäng väckt frågor.

Det israeliska bidraget New day will rise, framförd av Yuval Raphael, fick 297 poäng från tittarna men endast 60 poäng från jurygrupperna. Den stora skillnaden i poäng har väckt kritik, särskilt mot bakgrund av att landets regering stått bakom en omfattande reklamkampanj för bidraget, rapporterar Dagens Nyheter.

I ett öppet brev skriver EBU:s tävlingschef Martin Green att årets röstning är giltig, men att organisationen nu ska utreda hur bidragen marknadsförs av delegationer och associerade parter.

– Sådan marknadsföring är tillåten enligt våra regler och används för att hylla artisterna, öka deras profil och starta framtida karriärer – det är en viktig del av musikindustrin – men vi vill säkerställa att sådan marknadsföring inte oproportionerligt påverkar den naturliga mobiliseringen av samhällen, skriver Green.


Enligt EBU:s regler får marknadsföring inte heller politisera tävlingen. Även röstningssystemet, där tittare kan rösta upp till 20 gånger per betalningsmetod, ska nu ses över.

– Det finns inga aktuella bevis för att det påverkar slutresultatet på ett oproportionerligt sätt – men frågan har ställts och därför ska vi titta på den, skriver Green vidare.

LÄS OCKSÅ: Eurovisionvinnaren vill stoppa Israel från tävlingen


ANNONCE