När stora mediehus styrs allt mer av klick hamnar musikjournalistiken i skymundan. Frågan tas upp av en panel på Viva Sounds, rapporterar Sveriges Radios Kulturnytt.
Bevakningen av ny musik har minskat i svensk media. På festivalen och konferensen Viva Sounds i Göteborg samlas en panel för att diskutera utvecklingen och dess konsekvenser. Musikjournalisten Per Sinding-Larsen är en av deltagarna.
– Recensionerna som görs är oftast på de konserterna av större karaktär. Små spelningar och nya band får inte samma rum och rymd, säger han till Kulturnytt.
Han kopplar utvecklingen till mediers fokus på digital räckvidd:
– Stormedia övergav musikjournalistik när den här "klicklogiken" inte gynnade just den.
Trots detta menar han att intresset för ny musik är oförändrat och att det kan krävas en ny typ av musikjournalist:
– En pålitlig kurator, snarare än kanske den gamla betygsättaren som sitter där med siffror, flugor och plus, utan att ge algoritmerna en riktig match i det de inte kan – nämligen tolkning.
Även Göteborgs-Postens musikskribent Anna Rosenström deltar i samtalet.
– GP kunde ha 15–20 skivrecensioner i veckan för typ 15 år sedan, vilket verkade helt sjukt för mig som bara jobbat här i fem år, säger hon till Kulturnytt.
Hon anser att minskad bevakning får konsekvenser:
– Det blir svårare att nå ut för artisterna och det blir svårare att få en guidning i det stora flöde av musik som kommer hela tiden i dag.
Samtidigt pekar hon på att vissa genrer klarar sig utan traditionella medier:
– Kolla bara på de senaste årens nya rappare, de har ju bara slagit igenom på Youtube och sociala medier.
LÄS OCKSÅ: Tio nya släpp du bör kolla in



