Knastertorr musik för konstgallerier?
Det gnälldes i början av 90-talet när Richie Hawtin (tillsammans med John Acquaviva) startade skivbolaget Plus 8 och attackerade Detroit med tunga techno-tolvor. Den då uteslutande svarta scenen ogillade att en kaxig, vit kille från Kanada stövlade in objuden.
Det gnälldes ett par år senare när Hawtin uppfann alter egot Plastikman och började göra långsam och elastisk techno. Klubbfolket tyckte att han gjorde musik för hjärnan snarare än för hjärtat.
VILL DU LÄSA MER?
Bli medlem och få full tillgång till allt exklusiva innehåll på Gaffa.se
Få den första månaden för 1 kr. - Därefter endast 49 kr. / månad.
- Tillgång till exklusiva intervjuer med toppmusiker
- Tillgång till recensioner av de viktigaste konserterna
- Tillgång till över 10 000 musikrecensioner
- Rabatt på biljetter till konserter och festivaler
- Ren musikupplevelse – välj bort störande annonser
Redan GAFFA+ medlem