x

In i den dystopiska staden

In i den dystopiska staden

Fritz Lang skildrade redan 1927 ett maskinellt och dystopiskt framtidssamhälle i sitt kultförklarade stumfilmsepos Metropolis. Efter ett par album där Cult Of Luna präglats av folkmusik ville bandet skifta fokus. Som grund för det kommande albumet fann norrlänningarna influenser till Vertikal i denna tyska expressionistiska film.

– Det finns inget organiskt överhuvudtaget på Vertikal. Det är mycket nedslag på gitarrerna och musiken låter maskinell, förklarar bandets drivande motor Johannes Persson.

Ett manifest upprättades över bandets karriär; var de befunnit sig, var de är idag och vilken framtida inriktning de skulle vilja ta. Med hjälp av gamla fotografier skapades en tanke och en känsla hur ljudbilden skulle byggas upp och hur inspelningsmetoden skulle gå till väga.

– Grundidén som utvecklades tillsammans med vårt manifest blev liksom ritningen för albumet. Genom Metropolis fick vi en tanke, 'som det här ser ut, så vill vi låta'. Det handlar om en attityd gentemot ljudbilden och hur man vill bygga känslan kring musiken, förklarar gitarristen och tillika sångaren.

Pr-tricket

Fem år har gått sedan den kritikerrosade Eternal Kingdom släpptes. Under denna tid har Cult Of Luna hållit sig sysselsatta med att turnera och att färdigställa det litterära sidoprojektet som kom till i kölvattnet av albumsläppet samt ta den välbehövliga tid som behövdes för åtta musiker att ladda batterierna inför nya åtaganden. Eviga Riket, en ljudbok med musik komponerad av bandet färdigställdes 2010.

För Johannes Persson började en irritation kring musikjournalister att växa, speciellt utomlands då sensationsjournalistiken aldrig låter sanningen stå i vägen för en bra story. Det pr-trick bandet skapade kring förra plattan var en motreaktion mot detta men även något som kom att föranleda det tematiska på Vertikal.

– Det finns ingen analys eller kritiskt tänk bland journalister utan allt handlar om att romantisera den här trötta rock & roll-myten. Ingen vill prata värderingar eller åsikter utan istället höra historier om när man pissar i någons mun.

Bandet repade i Umedalens sjukhus inför förra albumet och fick idén till den fiktiva karaktären Holger Nilsson. I en dagbok som bandet påstod att de hittade fanns en livsskildring över dennes liv på mentalinstitutionen och hur han träder in i en magisk värld befolkad av onda djur, demoner och sataniska riter.

– Allt handlade om att skapa en mytbildning. Jag matade in så många metalklyschor jag kunde. Kom igen, Holger Nilsson, Nils Holgersson. Nycklarna fanns ju redan där!

Även om pr-tricket inte var självklart för alla tog det två år innan en journalist på Västerbotten-Kuriren avslöjade påhittet.

Följaktligen kretsar lyriken på Vertikal om skepticism och hur viktigt det är att hålla ett kritiskt öga till allt. Parallellerna till Fritz Langs sci fi-rulle är flera men för Johannes Persson har det viktiga varit att man bör ifrågasätta allt, även de människor som står på ens sida. Uppvuxen i en religiös familj och studerandes teologi menar musikern att han lärt sig mycket om religion, både som fenomen och som ett förgiftande element i vårt samhälle.

– Jag tycker att man ska exponera sig själv för åsikter som man inte hyser själv eller håller med om, säger han.

Dedikation och en nypa salt

Under de fem åren som gått sedan Eternal Kingdom har livet kommit i mellan. Musikern understryker även att det bandet sysslar med – i motsats till många fördomar – är underhållning. Allt behöver inte tas på så stort allvar.

– Jag snackar 90 procent skit och det bör man kanske ta med en nypa salt. Men i de övriga tio procenten är det viktigt att vara dedikerad i det man gör. När jag väl kommer in i den kreativa processen är det på fullaste allvar.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA