Nyhet

10 bästa textraderna från Sakarias solodebut

Tobias Öhgren rankar höjdpunkterna från Atlanten.

Lorentz och Sakarias har tillsammans – och nu under det senaste året även var för sig – visat att de är två av landets vassaste författare av poplyrik. De hittar alltid orden som känns totalt oväntade och samtidigt vardagligt självklara i sitt sammanhang.

På Lorentz album Kärlekslåtar från tidigare i år finns hyllade rader som "Kan inte sova om nätterna, har börjat göra yoga om nätterna", "Grammis kan fortsätta ge oss pris, grammiskommittén ba what va sa han precis?" och "Champagnevänstern vi är här, Göran Greider men med swag". Meningar som på pappret kan verka märkliga, men som inte går att ifrågasätta storheten i när en utsåld konsertlokal sjunger med i varenda stavelse.

Så förväntningarna har varit höga inför att höra vad Sakarias har att säga nu – något som inte försämrades av den meditativa singeln Atlanten. Nu är albumet ute och det är fullt av textgodis (och det om något är en känsla som är utomjordisk). Det är små pusselbitar som visar en stor bild av en förvirrad värld, men de går även att beskåda var och en för sig.


Här här de tio bästa textraderna från Sakarias album Atlanten

1: "Uppe tidigt, dricker smoothies. En ny dag, let's do this!" (Atlanten)

Det första jag gjorde efter att ha lyssnat på Atlanten var att springa iväg till affären och köpa en mixer och frukt. Nu lider jag inte längre av vitaminbrist och har inte försovit mig en enda gång. Det är ett bevis på popmusikens påverkan på sin omgivning om något. På Atlanten vänder Sakarias sig även ordagrant till lyssnaren när han sjunger "Och till dig som lyssnar, låt inte nån dra ner dig".


2: "Champagne, så mycket champagne som dricks upp innan vi splittar som Van Damme" (Bellagio)

Ordet "champagne" nämns 569 gånger på albumets 48 minuter, min favorit är denna. Dessutom har Lorentz & Sakarias refererat vilt till filmer som Tillbaka Till Framtiden och Sagan Om Ringen. Det känns därför fint – och helt logiskt – att Van Damme nu även plockas upp.

3: "Jag slutade äta djur, växte upp på snabbmat och skräpkultur" (Låtsas Som Det Regnar Pengar)


Vad som gör att texterna letar sig rätt in i publikens medvetande är att de talar ett språk som riktar sig till lyssnaren. Kärleken till skräpkulturen har en stor del med det att göra, det är också därför referenser till Jean Claude Van Damme känns så självklara. Hela albumet har också en politisk grund, vilket kommer fram väldigt tydligt i låten. Men plakatpolitiksrap låter sällan så här bra.

4: "Dom undrar ständigt hur jag kan känna inspirationen, inte så konstigt, vi dricker vin och hon som hänger där är en stjärna michelin" (För Oss, Av Oss)

Alkoholromantiken har inte gått förlorad, men den har blivit eftertänksam. Det handlar inte längre om att vingla genom stan med en cigg i mungipan efter att ha blivit utslängd från klubben. I en intervju med Annah Björk på Bon.se berättar Sakarias att han idag är nykter och inte har druckit alkohol på sex månader.


5: "Ja, världen den är konstig, man vill ba lyssna på Beyoncé" (Kelly & Michelle)

Så är vi nog många som kan känna ibland.

6: "Kom från underklassen, kan inte namnet på champagnen, men det spelar ingen roll för vi har kul på restaurangen" (Fengshui)


Mer champagne! Drycken får fungera lite som symbol för en något idealiserad – men fri från ursäkter – bild av klassresa albumet igenom.

7: "Så mycket gift i maten som dom säljer att dom har rymddräkter när dom lagar den" (Låtsas Som Det Regnar Pengar)

I intervjuer inför albumsläppet har Sakarias berättat att texterna är väldigt oredigerade, att det blir ett mer äkta tilltal om det inte petas runt med orden för mycket. Det här känns som ett sådant fall – och det är briljant. Bilden som målas upp av att gäng astronauter i ett industrikök är fantastisk.


8: "Men det känns som om jag har fötterna i poolen, inte fötterna på jorden. Huvudet bland molnen, men inte huvudet på månen" (Bellagio)

Atlanten är en resa runt bland själsliga platser, alltid behagligt svalkande, meditativa och eftertänksamma. I Lorentz och Sakarias Molnen (Du Kan Inte Nå Mig) fanns det en viss melankoli, nu är det mer skönt svävande där uppe i atmosfären. Och i låten Nike sjunger Sakarias "som om vi kunde ta på molnen, känslan i bröstet kan dom aldrig ta ifrån mig" och än så länge verkar känslan finnas kvar.

9: "Låt månen vara, låt stjärnorna lysa, hänger mot väggen som Mona Lisa" (Kelly & Michelle)


Lillebror Lorentz sjöng "Tidiga mornar, sippar Corona. Inne på Louvren tittar på Mona" på sin solodebut och även Sakarias lyfter in Da Vincis målning till musiken. Detta är en av de kopplingar som går att dra mellan lyriken på Atlanten och Kärlekslåtar, en annan är att de båda sjunger om att himlen är rosa.

10: "Om det inte håller, om båten går på grund ska jag blicka tillbaka på varje sekund" (Titanic)

Mikael Wiehe, Bob Dylan och Sakarias. Sjunkande skepp fungerar som metafor för många av livets misslyckanden – och att skriva låtar som innehåller vraket fungerar för att bli hyllad för sina låttexter.


Nästa vecka publicerar vi en Låt För Låt där Sakarias berättar mer om spåren på Atlanten. Stay tuned!

FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT 

ANNONCE