GAFFA.se – allt om musik
Artisten Kapten Röd engagerar sig nu i kampen för ett fossilreklamförbud inom EU.
– Det går inte att slå upp ögonen på morgonen utan att bli exponerad för reklam. I en sån värld är det lätt att glömma det är vi vanliga människor, inte företagen, som i slutändan bestämmer var gränserna ska gå för vad som ska säljas i våra mobiler och busshållplatser. Jag vill se politiker som steppar upp och säger nej till den reklam som skadar planeten absolut mest - fossilreklamen, säger Björn Nilson, känd under artistnamnet Kapten Röd, i ett pressmeddelande.
Med utmärkelser som Guldmicken, Årets Artist på P3 Guld och låtar som både nått svensktoppen och mångmiljonstreams på Spotify i bagaget har kaptenen från Göteborg en stor plattform. Björns första insats i kampanjen för ett fossilreklamförbud är att låna ut sin röst till en saga om en isbjörn som vill rädda Arktis från att smälta bort. Sagan är en sarkastisk betraktelse över hur de annonsörer med mest koldioxidutsläpp på sitt samvete inte sällan är de med mest snö och is i sina lockande reklambilder.
– Med den onda sagan vill vi visa hur sjukt dagens reklamlandskap faktiskt är. Vi lever i en tid där artiklar om hur istäcken smälter allt snabbare och klimatmålen ter sig alltmer omöjliga att nå ligger bredvid reklam som lockar till billiga flygresor, säger Gustav Martner, talesperson för reklam- och marknadsrättsfrågor på Greenpeace i ett pressmeddelande.
– Vi blev oerhört glada när Kapten Röd hörde av sig till oss och frågade om han kunde hjälpa oss. Han inspirerar oss med såväl sina texter och med hur han till exempel lyckades genomföra en stor turné där ingen biljett var dyrare än hundra kronor. Kaptenen vet att det går att skapa en rättvisare värld för de många människorna och han vågar ta ställning, fortsätter Gustav Martner.
Kampanjen för ett fossilreklamförbud arbetar både för ett förbud på EU-nivå, genom ett europeiskt medborgarinitiativ och för att enskilda länder och städer ska gå före och ta bort fossilreklam från offentliga ytor. Engagemanget för idén växter snabbt och redan nu finns förbud mot fossilreklam i Amsterdam och Haag, och flera politiska förslag på fossilreklamförbud behandlas runt om i Europa, bland annat i Stockholm.
Filmen Björnen Boel och fossilreklamen är illustrerad av konstnären Mikael Nilsson och musiken är gjord av Simon “Hofmästarn” Hansson - känd för både sina egna album och för samarbeten med artister som Roffe Ruff och Stefan Missios.
LÄS OCKSÅ: Coldplay presenterar en hållbar världsturné