GAFFA.se – allt om musik
Regisserad av Ninja Thyberg så tar filmen Pleasure en titt på Los Angeles porrindustri genom linsen av nykomlingen Bella Cherry, skildrad av skådespelerskan Sofia Kappel, som flyttar från en liten stad i Sverige för att driva igenom sina drömmar om att bli en porrfilmstjärna. Hon lär sig snart att berömmelse inte är lätt att få så hon utnyttjar sin ambition och list till att stiga till toppen av denna fascinerande men också mörka värld.
I samband med den svenska biopremiären av filmen, fredagen den 8 oktober, kommer musiken från soundtracket att finnas tillgänglig på Spotify och andra musiktjänster. Karl Frid är kompositören som skrivit originalmusiken som tonsätter ett intimt porträtt av en svensk ung kvinnas ambition att slå sig fram i porrvärldens Los Angeles. Musiken är en blandning av sakral opera och tunga hiphop-beats och har skapats i samarbete med operasångaren Caroline Gentele, låtskrivaren och artisten Mapei samt producenten Ludvig Klint.
– När jag såg en tidig klippning av Pleasure, visste jag att jag var tvungen att skriva musiken. Med det kvinnliga perspektivet på arbetsförhållandena som råder inom denna bransch som ingen vill tala om, än mindre erkänna att den ens existerar, är filmen lika befriande uppriktig och ärlig som provocerande. Blandningen av sakral opera framförd av Caroline Gentele, och de tunga, råa hiphop-beatsen med Mapeis utmanande texter, skapade ett intressant möte - den av huvudpersonens uppfattning om sig själv i kontrast till hur män och samhället ser henne. Skapandet av filmen och dess musik har varit en lång process och jag är mycket glad över att äntligen kunna dela denna musik med alla andra, säger Karl Frid i ett pressmeddelande.
Karl Frid berättar att tanken med att använda opera var att hitta huvudpersonens inre röst och på ett sätt klargöra hennes egen självbild.
– Men också för att belysa hur kvinnan som varelse ofta placeras på en piedestal, och att det är den manliga blicken som avgör hur en kvinna ska vara eller låta enligt gamla patriarala strukturer. Vi ville också experimentera med hur operasång också kan vara en förlängning och en snedvridning av den kvinnliga orgasmen. På sätt och vis är operan i sitt teatraliska och dramatiska uttryck också en form av en falsk orgasm eller konstruerat nöje. I en scen experimenterade vi med orgasm och stönande i ett crescendo till något som närmar sig en kvinna som skriker under ett barns födelse.
Operans teatralitet tenderade dock att ta avstånd och nästan förlöjliga karaktärerna och de behövde hitta en balans i detta.
– Så vi började titta på Hildegard Von Bingen och medeltida nunnkörer, och drogs genast till den heliga och oskyldiga ljudvärlden. Vi pratade också mycket om hora-madonna-komplexet och om huvudpersonens uppfattning av sig själv i kontrast till hur män och samhället ser henne. Detta skapade ett mycket intressant möte mellan helig nunnopera och den tunga, råa och samhällskritiska hiphopen.
Hiphop-sidan av soundtracket representerar de kvinnliga porrskådespelerskornas självbild som "bad ass" med full kontroll över sig själva och sin omgivning.
– Krocken med operan kan upplevs som mycket befriande och specifik. Men vi ville också ha något organiskt och provocerande med takten, förutom att det bara är ett dope beat. Så jag programmerade en trummaskin med olika röstinspelningar av huvudskådespelerskan Sofia Kappel och började leka med det där.
Det var också viktigt för dem att hitta ett musikaliskt språk för värmen i vänskapen mellan de två
kvinnliga huvudpersoner.
– Una Gioia Semper Viva bygger på en gammal italiensk text om vänskap. Jag försökte hitta en tidlös, varm duett, en vals byggd på 808-bas och röstsamplingar, där de olika kvinnliga rösterna kan kommunicera och visa sin uppskattning. Jag gjorde många variationer av det här spåret och en av dem ledde till samarbetet med Mapei och spåret Una Gioia, som spelas i taxin på väg till pyjamasfesten. Detta fick upp ögonen för oss att vi borde ta det hela vägen, så att säga, och inspirerade oss att göra ytterligare två låtar med Mapei, Hard To The Core och Good Girl/Bad Girl, som båda hamnade i centrum för filmens ljudlandskap.
Filmen och dess soundtrack har premiär på fredag 8 oktober.
LÄS OCKSÅ: Justin Bieber börjar sälja joints – lanserar eget märke