Nyhet

Den svenska musikbranschens nya storsatsning: You+ Music

Arrangörer, Grammis, skivbolag och Spotify ligger bakom en kommande musikmässa.

Skivbolagen Universal, Sony och Warner presenterar tillsammans med Grammis, Fryshuset, Spotify och Live Nation vad som kallas för “den enda riktigt breda musikmässan i Sverige”: You+ Music. Eventet äger rum i Stockholm, Göteborg och Malmö 2 och 3 december. 

– I vårt arbete för en långsiktigt hållbar svensk musikbransch är det helt avgörande att det finns rätt förutsättningar för alla att ta sig in, oavsett kön, hudfärg eller postnummer. You+ Music är ett initiativ där hela branschen gör sig tillgänglig för musikintresserade unga med kunskap, inspiration och nätverk, säger Ludvig Werner, VD på IFPI Sverige, i ett pressmeddelande.

I början av december samlas landets ledande skivbolag, bokningsbolag, managements, musikorganisationer, streamingtjänster, utbildningar, etablerade musiker och producenter på Fryshuset i Stockholm för att unga människor ska kunna ställa frågor, få vägledning och själva testa sina färdigheter. Det tar sig uttryck i form av workshops, panelsamtal, seminarier och möjligheter till personliga möten. Det blir också showcase-spelningar där artisten direkt efteråt kan få professionell feedback.


– Vi har länge efterlyst en svensk motsvarighet till BBC Introducing Live där unga talanger kan bli sajnade eller få jobb genom att visa sina färdigheter, säger Johan Seidefors, nordisk innehållschef på Spotify, i ett pressmeddelande.

Av de musiker som gör sig hörda på plats kommer A&R-representanter från musikförlagen välja ut åtta till tolv ungdomar som får medverka vid ett av musikförlagens arrangerade musikcamp.

Samtidigt som You+ Music i Stockholm arrangeras mindre evenemang på samma tema på Fryshuset i Göteborg och Fryshuset i Malmö. Tanken är att initiativet ska pågå löpande under året och knoppas av i flera mindre projekt.


ANNONCE