Företaget har presenterat underskott efter underskott sedan starten, men nu ser det ut att bli ändring på det.
Trots Spotifys globala makt på musik- och streamingmarknaden har företaget aldrig kunnat visa en årsredovisning med vinst. Men nya siffror visar att det kanske snart är historia.
Spotify anses vara världens största streamingtjänst med 640 miljoner användare, varav 252 miljoner är så kallade Premium-användare som betalar för ett abonnemang. Spotify har dessutom fått 6 miljoner fler betalande abonnenter jämfört med de 246 miljoner abonnenter som plattformen hade i slutet av andra kvartalet 2024. Detta var dock ingen överraskning för Spotify, som redan förutspådde en ökning på 6 miljoner betalande abonnenter i andra kvartalet.
I början av året presenterade streamingjätten ett rekordresultat på 1,9 miljarder kronor och i det första kvartalet, i kontrast till resultatet för första kvartalet året innan, som låg på minus 1,8 miljarder kronor.
Förra veckan publicerade streamingjätten siffrorna för årets tredje kvartal, som visade ytterligare en vinst på runt 5,2 miljarder svenska kronor. Intäkterna från plattformens Premium-abonnemang uppgår till hela 40,5 miljarder under tredje kvartalet, med ytterligare reklamintäkter på ungefär 5,4 miljarder, vilket ger en total omsättning på nästan 46 miljarder kronor, en förbättring på 19 procent jämfört med samma period förra året. Allt tyder på att den svenska streamingframgången närmar sig sitt första lönsamma år någonsin.
Vägen till vinst
En del av förklaringen bakom de positiva siffrorna är Spotifys successiva prishöjningar för Premium-abonnemang. Spotify har höjt priserna två gånger under 2024, i Sverige höjdes priset för både vanliga prenumeranter och de med familjeabonnemang med 10 kronor.
Resultatsiffrorna tyder på att användarna inte flyr vid prishöjningar för sina abonnemang. Och det finns en särskild anledning till det, berättar beteenderådgivaren Jakob Rachmanski för GAFFA:
– En klassisk tanke är att priser är objektiva, men i verkligheten är de subjektiva eftersom vi prioriterar vår konsumtion olika. Vi bokför mentalt, och när vi når gränsen för den post vi avsatt pengar till, vill vi inte betala mer, även om det i vissa fall bara handlar om några kronor, säger Rachmanski och tillägger att abonnemang skiljer sig åt:
– Men med digitala abonnemang behöver vi inte ta fram pengar fysiskt. Abonnemanget betalas automatiskt utan att vi behöver göra något aktivt. Om vi föreställer oss att Spotify hade en fysisk butik där du behövde gå och betala för ditt abonnemang varje månad, skulle det vara annorlunda eftersom vi då skulle konfronteras med prishöjningen.
Jakob Rachmanski förklarar också att även om vi inte är lika kritiska till abonnemangshöjningar som när smöret i kyldisken blir dyrare, finns det ändå en gräns för hur mycket företag kan höja priserna innan vi reagerar:
– Man kan tänka sig att man har en syltburk för varje utgiftspost i sin mentala bokföring. När streamingtjänstburken är tom brukar vi inte fylla på den igen, eftersom det går en personlig gräns för hur mycket pengar vi vill lägga på just den posten. Så även om vi ger företag större spelrum för prishöjningar, har Spotify uppenbarligen ännu inte nått taket för sina användare och kan därför höja priserna utan att skrämma iväg dem.
"Aldrig varit i en starkare position"
Spotifys vd, Daniel Ek, har kommenterat kvartalsresultatet för tredje kvartalet, enligt musikbranschmediet Music Business Worldwide:
"Vi har aldrig varit i en starkare position tack vare vårt teams enastående arbete. Jag är otroligt stolt över hur vi har levererat och den framgång vi har uppnått", sa han och tillade:
"Vi är där vi planerade att vara – om inte lite längre – och på en stabil kurs för att nå våra långsiktiga mål. Den ihärdiga jakten på innovation och engagemang för tillväxt gör det möjligt för oss att erbjuda den mest värdefulla användarupplevelsen i branschen, samtidigt som vi stärker de kärnvärden som gör Spotify unikt. Jag är väldigt spänd på vad framtiden har i beredskap för oss."
Spotify förväntar sig att kunna fira nyår med 260 miljoner Premium-abonnenter och en ökning på 8 miljoner nya abonnenter under årets sista kvartal, vilket ska ge en driftsvinst på 481 miljoner euro under samma kvartal. Det innebär att Spotify förväntar sig att nå en total omsättning på cirka 4,1 miljarder euro, enligt uppgifter från Music Business Worldwide.
LÄS OCKSÅ: Första AI-låten att toppa Spotifys virala lista i Sverige