Tickster anklagas för avtalsbrott av två konsertarrangörer som kräver skadestånd på sammanlagt 16 miljoner kronor. Biljettbolaget avvisar dock kraven och uppger att man agerat för att skydda biljettköparnas intressen.
Två arrangörsbolag, Rock Concerts AB och Giant Rock AB, har lämnat in stämningsansökningar mot biljettbolaget Tickster. Tillsammans kräver de över 16 miljoner kronor i skadestånd för vad de beskriver som avtalsbrott från Ticksters sida, rapporterar Aftonbladet.
Arrangörerna uppger att de haft avtal med Tickster om att biljettförsäljning skulle redovisas veckovis, och att intäkterna därefter skulle betalas ut med avdrag för provision. Enligt stämningen upphörde Tickster med dessa utbetalningar den 9 maj 2024 och sade upp avtalen den 29 juni.
Enligt Rock Concerts och Giant Rock ledde det till att cirka 60 konserter fick ställas in – där artister som Francis Rossi och Glenn Hughes skulle ha medverkat. Kostnaderna anges till sammanlagt 16 miljoner kronor, och flera leverantörer och artister uppges ha väntat i över ett år på ersättning.
Av handlingarna framgår också att Tickster ska ha underlåtit att göra kreditprövningar, vilket arrangörerna menar strider mot avtalsvillkoren.
Giant Rock kräver tre miljoner kronor i skadestånd, medan Rock Concerts yrkar på 13 miljoner. De driver nu tre separata rättsprocesser mot Tickster.
”Vi är ansvariga inför köparna, men eftersom Tickster stoppade alla våra intäkter kunde vi varken genomföra konserterna eller återbetala kunderna. Vi har känt av hur deras storbolag och advokater försökt trycka ner oss. Men vi ger oss inte. Vi vill ha en objektiv prövning i domstol, inte i Ticksters egen regi”, skriver Rock Concerts företrädare i ett mejl till Aftonbladet.
Ticksters vd Niclas Lindeberg skriver i ett mejl till tidningen att det är ”en beklaglig situation”, men hävdar att bolaget agerat korrekt.
”Tingsrätten har utdömt dem att betala våra rättegångskostnader, det höll även hovrätten med om”, skriver han.
Han uppger att utbetalningarna pausades eftersom arrangören inte kunde visa underlag som styrkte att evenemangen skulle genomföras.
”Det är viktigt att poängtera att Tickster under nästan 20 år levererat sin plattform till tusentals arrangörer och att detta är första gången vi utsatts för något liknande. Jättetragiskt för alla inblandade”, skriver Niclas Lindeberg.
Han tillägger att bolaget av juridiska skäl inte kan återbetala biljettköpare utan godkännande från arrangören, men att en återbetalningsprocess kan inledas direkt om ett sådant besked ges.
LÄS OCKSÅ: Konsertarrangör stämmer Tickster för avtalsbrott