Nyhet

AI-bedrägerier mot musikfans kostade miljarder

AI‑genererade falska konton har lurat musikfans på över 50 miljarder kronor under 2025, då bedragare utgett sig för stjärnor som Taylor Swift och Sabrina Carpenter.

Under året har hackers lurat fans på icke‑existerande merchandise, biljetter och upplevelser. Enligt en ny rapport från säkerhetsföretaget Spikerz har detta lett till ekonomiska förluster på drygt 53 miljarder kronor, rapporterar Billboard.

Rapporten beskriver sociala medier som allt mer riskfyllda plattformar för bedrägerier och varumärkesskador, där AI gör det svårt för användare att upptäcka falska konton.

Taylor Swift och Sabrina Carpenter är de artister som bedragare oftast utger sig för, följda av Billie Eilish, BTS, Adele, Ed Sheeran, Lewis Capaldi, Blackpink, Ariana Grande och Drake.


Scott Cohen, konsult på Spikerz, säger att sociala plattformar har blivit den viktigaste kontaktpunkten mellan artister och fans – och därmed också den mest sårbara.

– Artister behöver trygga digitala miljöer för att kunna kommunicera med sina fans utan att utsättas för bedrägerier, säger han.

Rapporten konstaterar att bedrägerierna inte bara påverkar fansens ekonomi, utan även artisternas intäkter och rykte.


– Den resulterande varumärkesskadan kan minska värdet av sponsring, samarbeten och skivbolagsavtal, säger Cohen.

Hotet från bedragare har ökat de senaste åren. Arctic Monkeys drabbades förra året när någon utgav sig för att vara bandets agent inför en falsk världsturné, och Oasis‑fans förlorade i genomsnitt tusentals kronor på falska biljetter under återföreningsturnén 2025, enligt Lloyds Bank.

Tidigare har även Facebook fått kritik för att inte ha agerat mot ett bedrägeri kring biljetter till Taylor Swifts The Eras Tour sommaren 2024.


LÄS OCKSÅ: Albin Lee Meldau slår tillbaka – mot bedragarna

ANNONCE