Nyhet

Spotify uppnår sitt första år med driftsöverskott

Prognoserna slog in, och streamingjätten kan nu bocka av sitt första år någonsin med driftsöverskott

Den här artikeln publicerades ursprungligen på GAFFA DK och har översatts till svenska av GAFFA SE.

En ökande mängd betalande användare är en av huvudorsakerna bakom Spotifys positiva resultat för 2024 – det första året någonsin som streamingjätten levererat en årsrapport med vinst. Siffrorna visar att Spotify hade 263 miljoner betalande användare (så kallade Premium-prenumeranter) vid årets slut, och att antalet ökade med 4 procent under fjärde kvartalet, motsvarande 11 miljoner nya betalande användare. Dessa nya prenumeranter genererade Premium-intäkter på 3,7 miljarder euro under kvartalet, vilket motsvarar cirka 42,6 miljarder svenska kronor.

LÄS OCKSÅ: Björk kritiserar Spotify: "Det handlar om respekt"


Det totala rörelseresultatet landade på 1,4 miljarder euro, motsvarande drygt 16,1 miljarder svenska kronor. Resultatet har glädjt Spotifys VD Daniel Ek, som i en intervju med Music Business Worldwide kommenterar: 

"Jag ser verkligen fram emot 2025 och känner mig mycket trygg med var vi befinner oss – både som produkt och företag. Vi kommer att fortsätta göra investeringar som ger långsiktig effekt och öka tempot, samtidigt som vi upprätthåller den effektivitet vi uppnådde förra året. Det är denna kombination som gör det möjligt för oss att skapa den bästa och mest värdefulla användarupplevelsen, växa hållbart och leverera kreativitet till världen."

LÄS OCKSÅ: Spotify inleder samarbete med världens största skivbolag

Överskottet var dock ingen större överraskning, då siffrorna från tredje kvartalet redan indikerade att Spotify var på väg mot sitt första vinstår någonsin. En del av förklaringen bakom de positiva siffrorna är Spotifys gradvisa prisökningar på Premium-abonnemang. Under 2024 höjde bolaget sina priser vid två tillfällen.

Den totala användarbasen hos Spotify har vuxit med 12 procent jämfört med 2023, och plattformen har nu 675 miljoner aktiva användare. En stor del av denna tillväxt kommer från Latinamerika och regionen "Rest of World", där den sistnämnda inkluderar områden utanför Nordamerika, Latinamerika och Europa. 2024 stod Rest of World för den största andelen av aktiva användare (34 procent), följt av Europa (27 procent), Latinamerika (22 procent) och Nordamerika (17 procent).


Spotify kan dock inte bortse från att "förändringar i konkurrenssituationen på vissa tillväxtmarknader" kan ha påverkat ökningen i särskilt Rest of World och Latinamerika. En faktor som kan ha spelat in är att TikTok Music – TikToks egen streamingtjänst – stängde ner i november 2024. TikTok Music var aldrig tillgänglig i Sverige, men fanns i länder som Indonesien, Brasilien, Australien, Singapore och Mexiko – marknader som alla ingår i Rest of World- och Latinamerika-kategorierna.

LÄS OCKSÅ: Spotify donerar miljonbelopp till Trumps installation

ANNONCE