Musikstreamingtjänsten når en ny milstolpe.
Spotify har nu över 100 miljoner betalande prenumeranter enbart i Europa. Det bekräftade Spotifys medgrundare och vd Daniel Ek på tisdagen i ett inlägg på Instagram, där han samtidigt avslöjade milstolpen under ett evenemang på huvudkontoret i Stockholm.
LÄS OCKSÅ: LEDARE: Varför pratar alla om Kneecap?
"Jag minns fortfarande hur vi lanserade Spotify marknad för marknad 2008, och entusiasmen när vi nådde vår första miljon betalande prenumeranter i Europa 2011. Mycket har förändrats sedan dess, men vårt fokus har inte gjort det. Jag är otroligt stolt över det vi har byggt och verkligen förväntansfull inför vad som väntar", skriver han.
De 100 miljoner europeiska premium-prenumeranterna motsvarar nästan 40 procent av Spotifys totala globala användarbas, som vid utgången av första kvartalet 2025 låg på 268 miljoner. Europa är därmed fortfarande den klart största regionen för den svenska streamingjätten.
Spotify förväntar sig att nå 273 miljoner globala Premium-prenumeranter under andra kvartalet 2025, enligt Music Business Worldwide.
Prisökningar i flera europeiska länder
Spotify har nyligen höjt priserna i bland annat Nederländerna, Belgien och Luxemburg. I både Nederländerna och Luxemburg har priset för ett individuellt abonnemang stigit från 10,99 till 12,99 euro – en ökning med 18 procent.
Det innebär att priset i dessa mindre länder nu ligger högre än i större marknader som Tyskland och Spanien, där priset fortfarande är 10,99 euro. Som jämförelse betalar schweiziska användare 13,95 CHF (ungefär 170 kronor) för ett individuellt abonnemang.
Läs också: Håkan Hellström visar upp ny scen – siktar på publikrekord
Den här artikeln publicerades ursprungligen på GAFFA Danmarks hemsida och har översatts till svenska av GAFFA Sverige.