Yuval Raphael fick flest röster av folket, och nu tros en intensiv påverkanskampanj ligga bakom succén.
Många länder krävde att Israel inte skulle tillåtas att medverka i årets upplaga av Eurovision. Men trots det deltog landet, och fick dessutom flest röster från folket, vilket gjorde att de slutade på en andra plats. Det har gjort att landets höga poäng ifrågasatts, vilket SVT undersökt närmare. De konstaterar nu att Israel drivit en påverkanskampanj på 27 olika språk till olika länder i Europa.
SVT har gått igenom Googles annonser och hittat 16 Youtube-annonser som köpts av ”Israeli Government Advertising Agency”. De har även bekräftat att det verkligen är en israelisk statlig myndighet som står bakom reklamen. Annonserna bestod av en hälsning från Israels bidrag Yuval Raphael på svenska, där hon uppmanade svenskarna att rösta på henne. De flesta av annonserna ska ha visats dagen innan finalen.
SVT uppger även att Israels ambassad i Sverige, israeliska utrikesministeriet och premiärminister Benjamin Netanyahu själv har uppmanat folk att rösta på landets bidrag i sociala medier.
Eurovision-chefen Martin Green skriver dock i ett mejl till SVT att kampanjen inte bryter mot tävlingens regler.
”Reglerna förbjuder inte medverkande tv-bolag eller tredje parter så som skivbolag eller andra att marknadsföra deras bidrag online eller på andra ställen, så länge marknadsföringen inte orkestrerar tävlingen eller bryter mot dess riktlinjer. Många delegationer tar till betalda kampanjer för att stötta sin låt, profil och artists framtida karriär.”
LÄS OCKSÅ: Röstgap för Israel – flera länder vill se granskning