Addison Rae, som nu är på väg mot en karriär som popartist, berättar om sin tid som Tiktok-stjärna och student då hon fick betalt för att dansa till musik från olika skivbolag.
I en intervju med The New York Times Popcast berättar Addison Rae att hon i början av sin karriär fick cirka 20 dollar, motsvarande ungefär 200 kronor, via PayPal för att posta korta dansvideor till artisters låtar på Tiktok. Detta skedde omkring 2019, innan hon hoppade av sina universitetsstudier.
– Jag minns att jag tyckte det var väldigt spännande att skivbolagen snabbt började använda Tiktok för marknadsföring, säger Addison Rae.
Hon beskriver betalningarna som ”märkliga” och berättar att hon var noga med att kontrollera att pengarna verkligen nådde hennes konto.
I dag är Addison Rae aktuell med sitt debutalbum via Columbia Records, efter att tidigare ha slagit igenom som en av Tiktoks mest framgångsrika kreatörer.
Sedan 2019 har Tiktok blivit en central marknadsföringskanal för musikbranschen. Skivbolag som Universal Music och Warner Music investerar i samarbeten på plattformen, där virala klipp ofta ger tydliga effekter på streaming och listplaceringar.
LÄS OCKSÅ: Addison Rae om nya albumet: "En spegel"