x

PREMIÄR: Sverige är med nytt skivbolag

PREMIÄR: Sverige är med nytt skivbolag

Ett nytt skivbolag 2018. Vad behöver man göra för att sticka ut? The Future Sound Of Stockholms hjärna, Tobias Isaksson, har svaret.
 
– En nischad label med retrofuturistiska ljud och former är något vi själva saknat. Överhuvudtaget tycker vi att det finns för få nischade labels i dessa tider. Det handlar mer om enskilda artister eller till och med låtar, säger han till GAFFA och fortsätter:
 
– Som vi ser det finns det ingen annan label varken i Sverige eller utomlands som enbart ger ut den här formen av independent elektronisk pop med syntar. Det finns artister lite här och där men inget crew. Vi är redan från starten ett etablerat team med en enad vision om hur FSOS ska låta och presenteras via vårt sound och Viktor Blomstergrens design.
 
Han berättar vidare att man ska kunna höra och se direkt att det det är en artist, låt eller ett audiovisuellt konstprojekt från The Future Sound Of Stockholm.
 
– Och eftersom vi är uttalat independent är vi underdogs som står vi lite vid sidan om övriga delar av branschen redan från början. Vi kommer att låta det kreativa och passionen visa vägen. Genom att göra det vi älskar hoppas vi att vår entusiasm inför musik och estetik kommer att smitta av sig.
 
Som ett första släpp från det här skivbolaget ser vi The Land Below och hans singel Good Time. En låt som släpps imorgon men som GAFFA premiärar redan idag.
 
Bakom The Land Below ser vi Malmömusikern Erik Lindestad som sedan tidigare släppt musik via skivbolaget Hybris och som har en bakgrund i drömpop-elektroniska Wild At Heart.
 
Artikeln fortsätter under premiären.

Det nya skivbolaget The Future Sound Of Stockholm står på tre ben. Förutom bolaget finns ett studioteam som skriver, producerar, mixar och mastrar musik och en design- och promotiondivision vars mål förutom att jobba med konventionell promotion är att hitta den perfekta visuella inramningen och estetiskt tilltalande sammanhang som passar musiken.

Grundare är Tobias Isaksson som varit en aktiv eldsjäl på den oberoende musikscenen i 15 år. Han ligger bland annat bakom musikprojekten Azure Blue och Nite Flights som fortfarande ges ut av Hybris. Tidigare frontade han indiebandet Irene.

De övriga personerna bakom FSOS är Viktor Blomstergren och Sophie Valencia Vogel som driver design- och kommunikationsbyrån Bird Is The Word. Viktor har även varit en aktiv profil på Stockholms klubbscen med förkärlek till elektronisk musik och jobbat som live-VJ och tillsammans har Viktor och Sophie jobbat med både Into The Valley och Gather-festivalen. På studiosidan är teamet Tobias Isaksson och Tim Johnsson.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA