Så ska streamingtjänsten hitta nya användare och bekämpa svidande förluster.
En utveckling av den reklambaserade versionen ska tillåta lyssnaren att spela ett begränsat antal låtar i mobilen, skriver Wall Street Journal och hänvisar till källor med insikt.
Möjligheterna att få gratis tillgång till streamingtjänsten har tidigare bara varit tillgänglig via datorer. För att lyssna i mobilen har det krävts en prenumeration, något som också har inneburit att musiken inte varvats med reklam.
Tjänsten ska erbjuda användaren låtar som ligger i linje med tidigare lyssningar och fortfarande vara reklamfinansierat. Att tipsa om annan musik ska vara tjänstens främsta uppgift som en mobil version av Spotify Radio som lanserades förra året, ungefär.
Enligt uppgifter till tidningen ska det svenskgrundade Spotify redan ha kommit överens med tre av skivbolagsdrakarna, Sony, Universal och Warner, om kompensation och villkor för den nya tjänsten. Att erbjuda en mobiltjänst gratis skulle kunna ses som ett sätt att bredda kundunderlaget.
Spotify ska hålla presskonferens i New York nästa vecka på ett ännu inte offentliggjort ämne, men offentliggjorde dock att det ska bjudas på donuts, skriver Wall Street Journal.
Spotify gjorde förra året en förlust på 57 miljoner euro och behöver öka antalet betalande kunder också för att kunna öka artisternas ersättning. Kampen mot båda dessa fakta görs knappast lättare av att allt fler konkurrenter börjar dyka upp.
Redan i januari lanseras Dr. Dres streamingtjänst Beats Music i USA. Tjänsten ska erbjuda strömmad musik i hög kvalitet, skriver Resumé. Förutom Dr. Dre är också Nine Inch Nails frontman Trent Reznor involverad i projektet. När Beats Music kommer till Europa är än så länge oklart, likaså är priset för tjänsten.