GAFFA.se – allt om musik
Den brittiska organisation Youth Music vill att musiklektionerna i skolan ska omarbetas till att inkludera mer grime, elektronisk musik och hiphop, rapporterar The Guardian. Deras nyligen presenterade studie visar att en mer inkluderande musikundervisning förbättrar närvaron bland elever som annars riskerar att skolka.
Den fyra år långa studien av Youth Music drog slutsatsen att allt för många skolor misslyckas med att inkludera nutida musikgenrer. Youth Music rekommenderar därför skolor att lektionerna bör fokusera på Stormzy, snarare än Mozart för att engagera ungdomar som annars är svåra att nå.
Välgörenhetsorganisationen Youth Music jobbar i samarbete med Birmingham City University och har inträttat ett partnerskap mellan samtida musikorganisationer och gymnasieskolor i England för att undersöka effekterna av att introducera en modernare undervisningsplan i musik.
Nästan 1 000 elever mellan 11-15 fick pröva på de nya lektionerna. Forskare upptäckte att de elever som brukade skolka i början av undersökningen fick hög närvaro, mer än 95 procent genom hela studien. Studien ska också ha hjälpt elever att återvända till den vanliga skolan och prestera bättre i andra ämnen som till exempel matte och engelska.
– Resultatet visar att musikskapande bidrar stort till unga människors personliga och sociala utveckling. Men trots att skolan är den enda platsen där alla ska kunna komma åt musik har vi konsekvent sett hur den inte reflekterar deras befintliga musikaliska liv och passioner, säger Matt Griffiths, VD för Youth Musics, till The Guardian.
LÄS OCKSÅ: Syntreparatör blev hög av misstag – fanns LSD gömt i instrumentet