Nyhet

Fröken Snusk lanserar eget snus – kan bryta mot lagen

Den anonyma sångerskan ger snart ut sin första snusdosa under varumärket Fröken Nikotin. Men nu flaggar jurister för att marknadsföringen kan vara olaglig, rapporterar Resumé.

Den uppmärksammade artisten Fröken Snusk ska inom kort lansera sitt eget vita snus. Lanseringen kan dock, på flera punkter, komma att strida mot den nya lag som reglerar tobaksfria nikotinprodukter. 

Från och med den 1 augusti 2022 gäller det en 18-årsgräns och begränsningar i hur produkterna får marknadsföras, vilket betyder att reklamen inte får vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk. Men får dessutom inte rikta sig till människor under 25 år.

I en intervju med Resumé förklarar advokaten Monique Wadsted att reklam för vitt snus som riktas mot den unga målgrupp som Fröken Snusks följare befinner sig i därmed kan bryta mot lagen.


"Marknadsföringen får inte riktas särskilt till eller skildra barn eller ungdomar som inte har fyllt 25 år", säger Wadsted till nyhetssajten.

Även Non Smoking Generations generalsekreterare, Helen Stjerna, riktar kritik mot både lanseringen av Fröken Nikotin och bristerna i den nya lagen.

"Det är katastrof och inte första gången vi ser artister göra reklam för tobaksprodukter, även om de inte haft egna varumärken. Den nya lagstiftningen fungerar inte och tobaksindustrin verkar skita i den. De fortsätter i samma takt som tidigare och hittar hela tiden nya sätt att marknadsföra sina produkter", menar Stjerna.


LÄS OCKSÅ: Fröken Snusk svarar på kritiken: "Kul med homoskoj"

ANNONCE