Nyhet

NY RAPPORT: Musikförsäljningen i Sverige ökade under 2022

Musikförsäljningen i Sverige ökade med sex procent 2022 där den digitala musikförsäljningen står för 94 procent av den totala marknaden.

Enligt Ifpi Sverige upplevde musikförsäljningen i Sverige 2022 en fortsatt tillväxt, med en ökning på sex procent jämfört med 2021. Totalt såldes musik för över två miljarder kronor. Marknaden domineras av audiostreaming, som utgör 89 procent av marknadsvärdet, medan videostreaming står för fem procent.

Sammantaget utgör den digitala musikförsäljningen 94 procent av den totala marknaden, medan fysiska format endast utgör sex procent.

Enligt Ludvig Werner, VD för Ifpi Sverige, präglas musikbranschen av stark tillväxt inom strömmad musik, där prenumerationsbaserade tjänster står för majoriteten av intäkterna. I ett pressmeddelande skriver han vidare att reklamfinansierad streaming har också upplevt en relativt hög tillväxt, vilket kan förklaras av en kombination av ökade intäkter från befintliga reklamfinansierade streamingtjänster samt nya intäkter från plattformar som TikTok och YouTube Shorts.


Rapporten visar även att vinylskivor genererade mer intäkter än CD-skivor för första gången sedan CD-skivans intåg på marknaden. Räkna aldrig ut vinylskivor med andra ord.

De tre mest sålda svenska singlarna 2022 var i ordningen:

1. Kan inte gåBolaget
2. Din låtVictor Leksell & Einár
3. XMiss Li


De tre mest sålda svenska albumen 2022 var i ordningen:
1. XLOAM
2. Harry’s HouseHarry Styles
3. =Ed Sheeran

LÄS OCKSÅ: ÅRSRESUMÉ 2022: "Fem år i GAFFAs tjänst"

ANNONCE