De nya ljudprodukterna i Sonys Bravia-serie innehåller bland annat ett antal soundbars
Sony berättar att de i utvecklingen av de nya Bravia Theatre-ljudprodukterna har utgått ifrån sin erfarenhet och kunskap om filmindustrin för att på detta sätt kunna leverera samma omslutande ljudupplevelse hemma i vardagsrummet.
De vill bland annat försäkra sig om att man får samma känsla som man får från ljudet i en biograf, där ljudet sänds ut från många högtalare i taket och på väggarna.
Därför har de utrustat de nya soundbarsen, Bravia Theatre Bar 9 och Bar 8, med 360 Spatial Sound Mapping-teknologi som skapar flera fantomhögtalare både framför, bakom och ovanför lyssnaren, utan att det är nödvändigt att installera flera fysiska högtalare i rummet.
De nya soundbarsen stödjer också Sound Field Optimization, som automatiskt justerar och anpassar varje högtalare baserat på det rum de befinner sig i.
De stödjer också Acoustic Center Sync som integrerar ljudsystemet med tv:n, så att ljudet matchar händelserna på skärmen – det kräver dock att du använder en Sony Bravia-tv som stödjer samma funktioner.
Slutligen finns också funktionen Voice Zoom 3, som känner igen röster från människor som uppträder i filmen och gör dialoger mer tydliga. Det kräver dock också att det är en kompatibel Bravia-tv som används tillsammans med soundbaren.
I ett pressmeddelande meddelar Sony också att Bravia Theatre Bar 9 och 8 både stödjer Dolby Atmos och DTS:X samt IMAX Enhanced.
Priserna för de nya soundbarsen är inte helt låga: Theatre Bar 9 kommer att kosta runt 16.300 kronor medan Theatre Bar 8 kommer att kosta runt 11.700 kronor, och båda finns på marknaden i juni.
LÄS ÄVEN: Avancerat mixningsverktyg på väg till Spotify