Medan flera europeiska länder får ta del av Spotifys nya ljudbokserbjudande står Sverige utanför. Forskare pekar på att marknaden här redan är etablerad.
Strömningstjänsten Spotify har nyligen utökat sin satsning på ljudböcker i flera europeiska länder. Sverige finns dock inte med bland de aktuella marknaderna, rapporterar Kulturnytt i P1.
En möjlig förklaring är att den svenska ljudboksmarknaden redan är väletablerad, enligt Erik Wikberg, doktor i företagsekonomi och forskare inom ljudboksbranschen.
– Det finns en relativt mogen marknad för ljudböcker i Sverige och det kan vara ett skäl att inte lansera här utan i stället göra det i andra länder, säger han till Kulturnytt.
Han lyfter även Sveriges begränsade språkområde som en möjlig faktor till att tjänsten inte introduceras här i nuläget.
Spotify har tidigare meddelat att företaget planerar att satsa mer på AI-genererade uppläsningar. Enligt Wikberg kan den tekniken effektivisera produktionen av ljudböcker.
LÄS OCKSÅ: Independent-artister får mindre än Spotifys siffror visar