Nyhet

Gamla hits får nytt liv i tv och film – nu är det 90-talets tur

Att använda äldre låtar i film och tv-serier är ingen ny företeelse. Men allt fler produktioner vänder sig nu till musiken från 1990-talet för att förstärka stämningen – och ibland för att skapa en viral hit, rapporterar TT.

I tv-serien The Bear hörs det svenska hardcorebandet Refuseds New Noise, i Guy Ritchies nya maffiaserie Mobland spelas Prodigys Firestarter och i den senaste säsongen av ungdomsdramat The Summer I Turned Pretty dyker Cranberries-balladen Dreams upp. Samtliga låtar är över 25 år gamla.

– Om man ska göra en spaning så känns 90-talet superhett, kanske 00-talet till och med, konstaterar Rasmus Thord, music supervisor på Solid Music Supervision för TT.

LÄS OCKSÅ: Artisterna som förlorar på rekordår i musikbranschen


Fenomenet att gamla låtar får nytt liv fick förnyad kraft efter succén med Kate Bushs Running Up That Hill, som användes i Netflixserien Stranger Things. Låten, ursprungligen från 1985, passerade 1,4 miljarder strömningar på Spotify efter att ha lyfts i serien.

Till hösten kommer den sista säsongen av Stranger Things. Hittills har en låt bekräftats – en remix av Deep Purples Child In Time.

– Personligen tror jag att det ska mycket till för att lyckas upprepa succén med Running Up That Hill – där stod alla stjärnor rätt, säger Viktor Waldås på Sony Music Publishing Scandinavia till TT.


Waldås arbetar på förlagssidan, medan Rasmus Thord jobbar med att välja musik till film- och tv-produktioner. I Snabba Cash bidrog han till att lyfta Greekazo och 1Cuz-låten Försent, som nu har över 100 miljoner strömningar.

Men att använda äldre låtar är varken enklare eller billigare.

– Det är inte många med mitt jobb som tänker ”åh, vad kul, nu ska den här låten bli stor”, utan det man tänker på är hur den fungerar i kontexten. Det ska kännas både trovärdigt och ge lite extra, säger Rasmus Thord.


Sociala medier, framför allt Tiktok, har också blivit en viktig faktor för hur musik sprids, vilket Waldås menar förändrat spelplanen.

– Numera är det lättare för yngre generationer att återupptäcka klassiker genom Tiktok och streamingtjänsterna vilket har lett till att låtarna som medverkar i film och tv kan få ännu större genomslagskraft.

Nästa stora test för trenden blir Wednesday säsong två, som har premiär 6 augusti på Netflix. Förra säsongen blev The Cramps Goo Goo Muck en oväntad viral hit. Den här gången är det Lady Gagas Bloody Mary som får nytt utrymme.


LÄS OCKSÅ: Tiktok avgörande för musiktrender – osäker framtid

ANNONCE