Nyhet

Hiphop-veteraner varnar för snabba genombrott

Unga musikskapare fokuserar mer på snabba klick än på hållbarhet, menar Redline-grundaren Salla Salazar. Nu vill han och brodern Masse lära nästa generation att tänka långsiktigt.

Många unga musikskapare fokuserar mer på snabba framgångar än på långsiktighet. Det menar producenten och skivbolagsgrundaren Salla Salazar i en intervju med Sveriges Radios Kulturnytt, som tillsammans med sin bror Masse nu reser runt i landet för att hålla workshops om musikbranschen.

– Många jagar siffror i stället för att i första hand tänka att lägga ut något som kommer hålla i flera år, säger Salla Salazar till Kulturnytt.

Bröderna har i snart 30 år drivit Redline Records, ett bolag som haft stort inflytande på svensk hiphop. Deras workshop-turné görs i samarbete med stiftelsen Din Musikbusiness och branschorganisationen Stim.


Han berättar att många unga artister saknar kunskap om hur musikbranschen fungerar. Målet med turnén är att uppmuntra nya musikskapare att nätverka, samarbeta och tänka långsiktigt.

– Många som kommer in på workshopen frågar hur man blir känd snabbt. Då frågar vi hur snabbt de tror att artister blir kända, och de svarar att det kanske tar en månad eller två, säger han.

Genom att dela med sig av sina egna erfarenheter vill bröderna bidra till ett mer hållbart musikklimat.


– Att ha en långsiktig karriär handlar också om att inte måla in sig i ett hörn, utan att testa olika saker och köra på det man själv tycker om, säger Salla Salazar till Kulturnytt.

LÄS OCKSÅ: Yukimi tilldelas stort kulturstipendium

ANNONCE