Varje år, första måndagen efter 20 september, händer något längs västkusten. Tinor sänks i havet, fiskauktionen vaknar, och årets första hummer säljs för hutlösa summor. Det låter nästan som en film – eller ett Björn Olsson-album.
Klockan 07.00 ringde klockan.
På Göteborgs fiskauktion hade exakt ett dygn passerat sedan fisket startat – och Göteborgs-Posten var på plats när årets första hummerauktion drog igång. Tinorna hade vittjats, humrarna vägts. En hona och en hane, tillsammans 1,2 kilo, fångade i Skagerrak.
– För hela fisket är ju hummerpremiären en tradition som jag tror betyder mycket för många... det här är ju västkustens älgjaktspremiär, säger Roger Thilander, vd på fiskauktionen.
Budgivningen tog bara några minuter. Slutpriset? 51 000 kronor – identiskt med fjolåret. Hummerparet gick till Feskekörka, där fiskhallschefen Tove Manning blev historisk som första kvinnan att vinna den prestigefulla auktionen.
– Det känns jättekul! Jag är här varje morgon och handlar fisk, så det är väldigt speciellt när det är så mycket folk här. Det är bara jag och alla gubbar i vanliga fall, säger hon.
En annan som haft hummer på hjärnan är Björn Olsson – göteborgssonen och megaproducenten bakom ett gäng Håkan Hellström-plattor, samt medgrundare till Union Carbide Productions och Soundtrack Of Our Lives. Vår egen Ennio Morricone som mixar drömska gitarrslingor och visslingar med skaldjurstema och 2006 – nästan 20 år sen – släppte han albumet The Lobster.
I samband med årets hummerpremiär tog GAFFA ett snack med honom om hur skivan kom till – och hur han skulle tonsätta en premiärmorgon i Skagerrak i dag.
En skiva som inte skulle bli av
The Lobster är för många ett kultförklarat album: instrumentalt, lågmält och inspelat i västkustmiljö. Men själva processen började helt annorlunda.
– Det var meningen att jag och två kompisar skulle göra en avslappningsskiva... jag hyrde ett sommarhus på Lyrön i två veckor och tog dit rullbandaren, berättar Björn Olsson.
Han ville återupprepa känslan från sin debut – inspelad i en sommarstuga i Strömstad 1997 – men inspelningarna på Lyrön blev aldrig som planerat.
– Det funkade inte alls... så vi la ner. Seglade ett par dar. Men sen började vi spela in några enkla låtar som blev starten på skivan.
Den huvudsakliga inspelningen gjordes senare på Orust, med “långa tröttsamma livetagningar på nätterna.” Inte direkt havsinspiration, snarare trött vardagsmagi.
– Vi hade olika sovtider... och sen skulle en av dom in och slåss mot ett annat fotbollshuligangäng.
“Stökigt, som Stravinskys Våroffer”
Björn Olsson har gett ut flera album med marint tema – The Shrimp, The Crayfish, The Lobster – men frågan är om havet verkligen är en musikalisk inspirationskälla för honom.
– Det inspirerar mig nog inte alls... men det är ju skönare att spela in i sån miljö än i ett industriområde.
När vi ber honom föreställa sig en ny låt, inspirerad direkt av hummerpremiären, skrattar han lite – men ger ett konkret och oväntat svar:
– En symfoniorkester... stökigt... som Stravinskys Våroffer typ.
LÄS OCKSÅ: HÅLL KOLL PÅ: Fyra nya artister du bör kolla in