Nyhet

Efter biljettkaos – Ticketmaster tvingas bli tydligare

Ticketmaster får krav på sig att förbättra sin pristransparens efter omfattande klagomål i samband med biljettförsäljningen till Oasis återföreningsturné.

Flera fans som köade på bolagets webbplats vittnade om kraftigt höjda priser – från förväntade 148 pund till 355 pund för en ståplatsbiljett. Andra köpte så kallade platinabiljetter utan att förstå att de inte skilde sig från vanliga biljetter, rapporterar TT.

Kritiken riktades mot att Ticketmaster, som ägs av Live Nation Entertainment, använt sig av dynamisk prissättning. Den brittiska konkurrens- och marknadsmyndigheten CMA har dock inte hittat bevis för det. Däremot har Ticketmaster ålagts att bli tydligare i sin kommunikation.

Bolaget måste nu i förväg informera om det finns ett nivåindelat prissystem, där dyrare biljetter släpps när billigare tagit slut. Dessutom ska Ticketmaster tydligt redovisa prisintervall för ett evenemang och snabbt uppdatera informationen när biljettnivåer säljer slut.


Konsumentorganisationen Which är kritisk till att inga tydligare åtgärder vidtas mot företaget.

– De som kände sig lurade när de köpte Oasis-biljetter förra året kommer utan tvekan att känna sig besvikna över att Ticketmaster inte har hållits ansvariga för sitt beteende, säger Lisa Webb, expert på konsumenträtt på Which.

LÄS OCKSÅ: Oasis-fans blåsta på miljoner i biljettbedrägerier


ANNONCE