Operan ”Parabola and Circula”, som skrevs 1929 men stoppades av nazisterna, får nu världspremiär i Berlin. Bakom framförandet står Norrköpings symfoniorkester under ledning av chefsdirigenten Karl-Heinz Steffens.
Verket, komponerat av amerikanen Marc Blitzstein, hittades nyligen i Bauhaus-arkivet i samband med forskning om musiklivet vid den kända konst- och designskolan. Operan kännetecknas av sin modernistiska stil och abstrakta huvudpersoner – geometriska former.
– Att sätta upp den 100 år senare är väldigt intressant och utmanande, säger Karl-Heinz Steffens till TT.
Nazisterna förbjöd Bauhaus och betraktade skolan som ett centrum för judar, vänsterintellektuella och socialister.
– De slogs mot Bauhaus som präglades av unga människor, mångfald och jämlikhet. Fascisterna vill inte ha det, de vill inte ha fria människor i konsten. Det är samma sak i dag, säger Steffens.
Operan handlar om ett till synes lyckligt par som påverkas av destruktiva krafter. Steffens ser tydliga paralleller till dagens samhällsstämningar och jämför med desinformation i sociala medier.
– Nu kan alla säga allt om dig utan konsekvenser. Den negativa påverkan via sociala medier är så stark, säger han.
Steffens framhåller operans neoklassicistiska stil, med influenser från Stravinsky och Prokofjev. Framförandet innebär stora konstnärliga och logistiska utmaningar.
– Vi har sju solister och ingen kan bli sjuk, för ingen kan ersätta dem.
Dirigenten hoppas att premiären ska stärka Norrköpings symfoniorkesters internationella ställning, men pekar samtidigt på ekonomiska svårigheter.
– Det är en fantastisk orkester i en ganska liten stad, man måste kämpa för det, säger han till TT. Det hjälper inte om man ständigt skär ner på budgeten så att orkestern blir av med sin ryggrad. Jag hoppas att Sverige inser vilken skatt de har i den här orkestern.
LÄS OCKSÅ: Skandalfestival blir musikal – Waititi bakom projektet