x

Millencolin: ”Ett tag tyckte vi att skatepunk var ett skällsord”

Millencolin: ”Ett tag tyckte vi att skatepunk var ett skällsord”

Om True Brew (2015) var albumet som återigen fick fart på grabbarnas pepp så är SOS skivan som för dem raka vägen in i deras mörkaste texter. Med sin punkiga rockmusik som vapen tar sig Millencolin an kycklingmaskotar, främlingsfientlighet och termen skatepunk. Gitarristen Erik Ohlsson har ordet.

Ni har haft det ganska tätt mellan skivsläppen på senaste tid.

– Nu när nya skivan SOS kommer ut bara tre och ett halvt år efter True Brew så känns den sistnämnda fortfarande väldigt färsk. Där innan släppte vi Machine 15 år 2008, så det var ett stort mellanrum mellan dessa plattor. Dock var vi inte inaktiva utan vi var ute på vägarna och spelade en hel del. True Brew bemöttes så bra av både fans och journalister att det peppade oss till att fortsätta att skriva. Det är första gången sedan 90-talet som vi inte har fått någon negativ kritik när vi släppt ny musik. Med den skivan kändes det som att vi hittade vår grej.

Har ni fått tillbaka glöden för musiken?

– Vår glöd har kommit och gått. Vi har arbetat tillsammans under så jäkla lång tid så det är olika typer av glöd under dessa år. På 90-talet gick vi från att vara ett demoband som spelade på lokala ställen till skivkontrakt och turnéer över hela världen. I början av 2000-talet var glöden att vi agerade dragplåster på festivaler, vi fick ta steget fullt ut till att bli ett rockband och tjäna pengar. Åren mellan Machine 15 och True Brew var en tid då vår glöd svalnade en del, men nu är vi åter vid den känsla vi hade på 2000-talet. På Machine 15 visste vi inte hur vi skulle låta och det kom in massa annan musik i vår genre som screamo och emo. Vi kände oss inte alls bekanta i detta och vår scen förändrades. Idag kan vi istället känna oss stolta över nya skivan. Ett tag tyckte vi att skatepunk var ett skällsord och vi var mer fokuserade på att spela rock.

Känner du fortfarande att ordet skatepunk är infekterat?

– Det är lite så att man ryser när man hör termen, skrattar Erik. Vi var skateboardåkare som började spela musik och vi kallade även vår musik för skaterock så som man gjorde i USA. På den tiden stack vi ut en hel del. Sedan när vi blev stora och genren spred sig kände vi att vi tappade våra riktiga rötter. Folk fick för sig att vår musik handlade om att skriva texter om skateboardåkande, men vi har alltid haft en djupare tanke och ett allvar i vår lyrik. Idag är vi okej med termen, men vi spelar faktiskt inte skatepunk, vi spelar amerikansk punkrock. Sedan har vi den svenska trallpunken i våra rötter och mollharmonierna från folkmusiken.

Så vad är tanken bakom en titel som SOS?

– Det här är definitivt vår mörkaste skiva. Vi har inte lösningar på samhällsproblem utan det vi skriver är en reflektion över samhället idag. Tyvärr är man inte så optimistisk idag. Det är så mycket åsikter och det är så svårt att veta vad som är sant eller falskt. Är jorden på väg att gå under eller handlar det bara om egenintressen? Det har blivit ett jobbigt klimat där alla ska tycka till och alla vet bäst. Samtidigt ökar främlingsfientligheten och det är inte något unikt i Sverige. Över hela världen är folk rädda.

Omslaget tycks gå i samma ton.

– Det är jag som gör allt det grafiska i bandet och oftast finns det en ångest med i spelet när det kommer till att designa allt. SOS är dock en bra sammanfattning av skivan och det var när vi kom fram till det som den grafiska profilen föll på plats för mig. Jag gillar att arbeta med sådant här och skapa en röd tråd. Den blå tonen spelar in i melankolin och det är från det ordet som vårt namn kommer. Jag kände att jag prickade rätt från början med den blå färgskalan och det passar bra med vår fågel som hänger i vår bandlogotyp. Han ger en bra gul kontrast på omslaget.

Vem är egentligen den där fågeln? Er maskot?

– Redan när vi spelade in vår första kassettdemo Goofy 1992 var han med på omslaget och låg i en rabatt. Det är en skateboardåkare ovanför honom som gör tricks och redan då tänkte jag att skateboarden fick stå för det roliga medan fågeln stod för det melankoliska i vår musik. Då var han med i periferin, allt eftersom har han fått ta mer plats. Han är med på alla våra släpp, även om han är mer gömd på vissa av dem.

Visste du att när man lägger in ordet Poutine i Google Translate och ber programmet att identifiera språk så översätter den ordet till Putin? Det får mig självfallet att undra vad låten Trumpets & Poutinehandlar om.

– Det är så på riktigt?! Poutine är en kanadensisk måltid med potatis och brunsås men vår titel är en ordlek kring den amerikanska presidenten Donald Trump och den ryska presidenten Vladimir Vladimirovitj Putin. Sedan är vi väldigt stora i Kanada så vi tänkte att det skulle bli lite extra kul när vi uppmärksammade den måltid de är så stolta över. Den är ganska god om man tillagar den rätt men den kan också vara riktigt vidrig. Det är vår sångare och basist Nikola Sarcevic som är den sluge rackaren bakom våra texter. Han är jäkligt finurlig med texter även om jag inte vet ifall alla våra lyssnare uppfattar det. Vi gillar att vara kluriga och vi gillar att jobba med röda trådar.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA