GAFFA.se – allt om musik
För två år sedan lanserade housestjärnorna Axwell och Ingrosso alkoglassen N'ice. Den efterföljande försäljningen i butiken kom att bli en stor snackis, då glassen bär på fem procent alkohol. Reklamombudsmannens opinionsnämnd hävdade att N'ices samarbete med Mathem var direkt olämplig. Nu har även företagets senaste reklam fått skarp kritik, skriver Dagens Media.
LÄS OCKSÅ: Indiefavoriten kommer hit för 2 spelningar
”Reklamombudsmannen konstaterar att alkoglass inte är en produkt som är lämplig för barn och ungdomar. Vidare konstaterar Reklamombudsmannen att den aktuella reklamen marknadsför glass, som barn och ungdomar gärna konsumerar. […] Reklamen har visats som utomhusreklam och har därigenom kunnat nå en bred målgrupp, inkluderat barn och ungdomar. […] Reklamombudsmannen finner att reklamen, genom sin utformning, attraherar barn och ungdomar under 25 år och placeringen utomhus, är utformad utan vederbörlig känsla för socialt ansvar”.
LÄS OCKSÅ: Här är den ultimata kursen för alla Kent-fans
Enligt Dagens Media har producenterna Axwell och Ingrosso fått tillfälle att yttra sig till RO, men än finns ingen kommentar.
FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT