Nyhet

Tiktok avgörande för musiktrender – osäker framtid

Tiktok har blivit en avgörande plattform för musikmarknadsföring och trendskapande. När appen tillfälligt stängdes ner i USA på söndagen, uttryckte musikbranschen oro över konsekvenserna för artister och skivbolag som nu tvingas hitta alternativa strategier för att nå sina publik.

Tiktok har på senare år utvecklats till en central plattform för musikmarknadsföring, vilket gör att ett eventuellt långvarigt förbud mot appen i USA skulle kunna tvinga artister och skivbolag att hitta nya sätt att nå ut.

Appen stängdes tillfälligt ned i USA under söndagen, men återvände senare samma dag efter att Donald Trump pausade förbudet i ytterligare 90 dagar. Trots detta är appens framtid fortfarande osäker.

LÄS OCKSÅ: Dylan på Tiktok – strax före eventuell nedstängning


När Tiktok stängdes ned för en kort period uttryckte flera personer inom musikindustrin för The Guardian oro över appens viktiga roll i att sprida musik globalt. De menade att situationen nu skapar ”kaos” bland amerikanska skivbolag, som söker alternativa PR-strategier.

”Tiktok är en massiv katalysator för musiktrender i USA. Och på grund av sin storlek är det också en katalysator för algoritmer på andra plattformar globalt, som Spotify”, säger musik- och tech-strategen Patrick Clifton i en intervju med The Guardian.

Under de senaste åren har Tiktok blivit ett verktyg för artister och skivbolag som vill marknadsföra sina låtar. Många av de största musikframgångarna har fått sitt genombrott genom virala Tiktok-trender. Låtar som Doja Cats Say So, Megan Thee StallionSavage och Lizzos About Damn Time har haft hjälp av populära koreografier på appen för att nå miljarder strömningar och toppnoteringar på Billboardlistan.


Men Tiktok har också gett äldre musik en ny chans – exempelvis blev Kate Bushs Running Up That Hill från 1985 en global hit igen efter att ha använts i tv-serien Stranger Things och spridits av tiktokare över hela världen. Likaså fick Fleetwood Macs Dreams en andra chans och hittade en ny publik på Tiktok, mer än 40 år efter att den släpptes.

LÄS OCKSÅ: Nu kan musik delas direkt från streamingtjänster på Tiktok

ANNONCE