Nyhet

Doja Cat driver med omstridd jeanskampanj

Kampanjen anklagas för att ha rasistiska undertoner.

Den amerikanska artisten Doja Cat har reagerat på den kritik som riktats mot klädföretaget American Eagle och skådespelaren Sydney Sweeney, efter en reklamkampanj som anklagas för att ha rasistiska undertoner.

I kampanjen syns Sweeney, känd från tv-serien Euphoria, tillsammans med sloganen: ”Sydney Sweeney has great jeans.” Formuleringen spelar på det engelska ordspelet mellan jeans (byxor) och genes (gener), vilket har lett till spekulationer om att kampanjen antyder att vissa genetiska drag – såsom blont hår och blå ögon – framställs som ideal.

Doja Cat har kommenterat kampanjen genom en satirisk video på Tiktok. I klippet, där hon använder överdriven sydstatsdialekt, parodierar hon det uppmärksammade budskapet:

”Gener ärvs från föräldrar till avkomma och avgör ofta egenskaper som hårfärg, personlighet och till och med ögonfärg. Mina jeans är blå.”


@dojacat

my jeans are blee

♬ original sound - Doja Cat

Videon har i skrivande stund över 16,8 miljoner visningar på plattformen.


I kommentarsfältet till videon delar användare uppfattningen att kampanjen romantiserar idéer om vita gener som eftersträvansvärda. Andra menar att kritiken är överdriven.

Samtidigt har American Eagle fått mothugg för att ha kopplat kampanjen till ett initiativ mot våld i hemmet – en koppling som flera har kallat tondöv.

Varken Sydney Sweeney eller American Eagle har i nuläget kommenterat kritiken offentligt.


LÄS OCKSÅ: Gayklubb hotas av stängning – grannar klagar på ljudnivå

Artikeln har översatts från danska GAFFA till svenska av GAFFA Sverige.

ANNONCE