Inför Ed Sheerans konserter i Stockholm säljer arrangören FKP Scorpio så kallade personliga biljetter. Nu har Konsumentverket inlett ett tillsynsärende, eftersom myndigheten anser att villkoren kan strida mot lagen, rapporterar Aftonbladet.
Ed Sheeran uppträder på Strawberry Arena i Stockholm den 22 och 23 augusti. Biljetterna säljs via Ticketmaster och är personliga, vilket innebär att namnet på biljetten inte kan ändras i efterhand.
Enligt arrangören syftar reglerna till att motverka den ”oseriösa andrahandsmarknaden”. Men Konsumentverket menar att villkoren kan vara oskäliga för konsumenter och därmed strida mot svensk lag.
Myndigheten har därför inlett en granskning av FKP Scorpio, som ansvarar för marknadsföringen. Företaget har kallats till ett digitalt möte för att diskutera möjliga åtgärder.
Konsumentverket har tidigare riktat kritik mot personliga biljetter. Senast 2017 inleddes ett tillsynsärende mot arrangören Luger i samband med konserter med Bon Iver. Det ledde till att Patent- och marknadsdomstolen slog fast att ärendet skulle prövas i domstol.
LÄS OCKSÅ: Rockband protesterar mot Spotify – tar bort musik