Nyhet

Kritik mot biljettjätte – kan bryta mot lagen

Inför Ed Sheerans konserter i Stockholm säljer arrangören FKP Scorpio så kallade personliga biljetter utan möjlighet till namnändring. Nu granskar Konsumentverket om villkoren är oskäliga för konsumenter, rapporterar Aftonbladet.

Ed Sheeran spelar på Strawberry Arena i Stockholm den 22 och 23 augusti. Biljetterna säljs via Ticketmaster och är personliga, vilket innebär att namnet på biljetten inte kan ändras i efterhand – även om biljetten inte används.

Enligt arrangören syftar reglerna till att motverka den ”oseriösa andrahandsmarknaden”. Men Konsumentverket menar att det kan vara oskäligt att helt neka namnändring, särskilt eftersom det innebär att biljetten inte kan ges vidare om man får förhinder. Det kan strida mot konsumentskyddslagstiftningen.

Myndigheten har därför inlett en granskning av FKP Scorpio, som ansvarar för marknadsföringen. Företaget har kallats till ett digitalt möte för att diskutera eventuella ändringar.


FKP Scorpio menar att ärendet skiljer sig från tidigare fall, eftersom det i dag finns säkra tekniska lösningar som gör att biljetter kan skickas vidare eller säljas vidare via Ticketmaster, med namnbyte inkluderat. Enligt arrangören gör detta att fans fortfarande har möjlighet att överlåta biljetterna på ett säkert sätt om de får förhinder.

Det är inte första gången personliga biljetter granskas. År 2017 öppnade Konsumentverket ett liknande ärende mot arrangören Luger i samband med konserter med Bon Iver. Då bedömde Patent- och marknadsdomstolen att fallet skulle prövas vidare i domstol.

LÄS OCKSÅ: Rockband protesterar mot Spotify – tar bort musik


ANNONCE