Spotifys satsning på ljudböcker får ett delat mottagande. Förlagen ser möjligheter, medan Författarförbundet oroar sig för framtida ersättningsnivåer.
Spotifys satsning på ljudböcker väcker både förhoppningar och oro i branschen. Författarförbundet uttrycker skepsis inför hur ersättningsmodellen kan komma att se ut.
– Vi har ju sett hur strömningsekonomin fungerat på andra områden. Det är techbolagen som har tjänat på det, inte innehållsskaparna, säger ordförande Anja Gatu till TT.
Hon menar att konkurrens är välkommen, men varnar för effekterna av låga abonnemangspriser.
– På Storytel får man tillgång till all litteratur för 229 kr i månaden och då förstår man att någon måste betala för att det ska kunna vara så billigt, och det är författarna.
Spotify har ännu inte presenterat några ersättningsnivåer, påpekar Gatu, och noterar att "det inte är musikerna som tjänat på Spotifys expansion på musiksidan".
De större förlagen är mer positiva. Bonnier Books vd Håkan Rudels ser både risker och möjligheter.
– Det är två tankar på samma gång. Å ena sidan lite svettigt för vår streamingverksamhet. Men å andra sidan är det väldigt positivt för våra förlag och författare, säger han till TT.
LÄS OCKSÅ: Musikerförbundet till Spotify: "Inför transparens"


