När november övergår i december väntar många på den digitala årsresumé som blivit en musiktradition. Snart är det dags igen.
När året närmar sig sitt slut väntar många Spotify-användare på den årliga sammanställningen av sin musiklyssning. Traditionen med Spotify Wrapped ser ut att återvända även i år – troligen i slutet av november eller början av december, rapporter Göteborgs-Posten.
Musiktjänstens personliga årsresumé har funnits sedan 2015 och sammanfattar varje användares mest spelade låtar, artister och poddar under året. Under ett par dagar kring månadsskiftet mellan november och december brukar sociala medier fyllas med inlägg och bilder där användare delar sina musiklistor.
Exakt datum för årets lansering är ännu inte bekräftat. Tidigare år har Wrapped släppts omkring månadsskiftet november till december, och de fyra senaste gångerna har lanseringen skett på en onsdag.
Spotify har heller inte avslöjat den exakta perioden som räknas in i sammanställningen. I en intervju med Mashable i fjol berättade Molly Holder, produktchef för personalisering på Spotify, att perioden inleds i januari.
– Vi startar i början av januari och så fortsätter det fram till ett par veckor innan vi lanserar ”Wrapped”, sa hon.
Det innebär att musik du lyssnar på efter lanseringen – till exempel julmusik i december – inte påverkar din årsstatistik.
LÄS OCKSÅ: Daniel Ek: "De kanske slänger ut mig om de får nog"


