Nyhet

Spotify kritiseras för ICE-reklam – försvarar annonsen

Reklamfilmer från den amerikanska migrationsmyndigheten ICE har väckt kritik bland Spotify-användare. Nu svarar streamingtjänsten – och menar att annonserna inte bryter mot företagets riktlinjer.

Spotify får kritik för att ha visat annonser från den amerikanska migrationsmyndigheten ICE. Rekryteringsfilmerna har väckt protester för sitt språkbruk, men enligt företaget följer annonserna plattformens riktlinjer, rapporterar NME.

Annonserna, som visats för användare i USA, är en del av en pågående kampanj från myndigheten. I en av filmerna sägs:

"Du svor en ed att skydda och tjäna, att hålla din familj, din stad, säker. Men i skyddsstäder beordras du att stå tillbaka medan farliga illegala går fria."


Formuleringen "farliga illegala" har väckt stark kritik, och flera Spotify-användare uppger att de avslutat sina prenumerationer i protest. Även artister som Bad Bunny, Olivia Rodrigo, The Cure och Shakira har tidigare offentligt tagit avstånd från ICE:s metoder.

I en kommentar till The Independent säger en talesperson för Spotify att annonserna är i linje med företagets annonseringspolicy i USA.

– Den här annonsen är en del av en bred kampanj som den amerikanska regeringen driver via tv, streaming och digitala kanaler.


ICE har återkommande kritiserats för rapporter om övergrepp och missförhållanden i sina förvar, bland annat mot gravida kvinnor och barn. Enligt den amerikanske senatorn Jon Ossoff har myndigheten dokumenterat minst 510 fall av fysiskt och sexuellt våld i sina anläggningar, rapporterar The Guardian.

Hundratals artister har under det senaste året anslutit sig till kampanjer som kräver att ICE avskaffas. Rage Against the Machines gitarrist Tom Morello har exempelvis delat en spellista med titeln "Fuck ICE", och flera band – däribland King Gizzard & the Lizard Wizard – har tagit bort sin musik från Spotify i protest mot företagets olika kopplingar till politik och teknik.

Spotify har även kritiserats för sitt engagemang i samband med Donald Trumps installation som president 2017, då bolaget anordnade ett evenemang och donerade 150 000 dollar – motsvarande cirka 1,4 miljoner svenska kronor – till ceremonin.


Företagets vd Daniel Ek har meddelat att han lämnar sin post i januari 2026. Han efterträds då av affärschefen Alex Norström och teknikutvecklingschefen Gustav Söderström.

LÄS OCKSÅ: Migrationsmyndighet ska övervaka Super Bowl

ANNONCE