Själ, hjärta och hög volym – så ska Marshall utveckla sitt rockarv

I staden Milton Keynes hittas en byggnad som har varit av enorm betydelse för rocken. Det här är historien om ett Marshall-komplex som står med museum, fabrik och studio – och om VD:n Jeremy de Maillard redo att föra arvet vidare. – Vi har bevittnat över 60 års historia med detta varumärke och nu är vi ansvariga för de kommande 60 åren, säger han.

Marshall hade kunnat leva på gamla meriter, men kolla bara på de artister som har spelat in här. Det är en ny rock-era vi ser.

Steve Tannett är chef över Marshalls musiksatsning. Han sitter i ett rum som en gång i tiden var den legendariske ägaren Jim Marshalls kontor. Här pratas det engagerat om en ny generation musiker som har hittat till instrumenten och förstärkarna. Ynglingar som tagit upp rocken igen via oväntade vägar men musiken är lika självklar nu som då. Marshalls studiosatsning visar på samma sätt prov på att rockmusiken inte är död – snarare tvärtom.

– Det är som att det vilar en Jimi Hendrix-ande över det. Kids som inte känner till historien tar upp en gitarr och skapar allt på nytt, säger Steve Tannett.

Marshalls studiosatsning är en viktig del av vad Marshall är på väg att bli, men vi återkommer till det.

 

 

Byggnaden är avlång och svart. Med en hel del fantasi kan man likna den vid en avlång Marshall-förstärkare från 70-talet och den bär på 196 medarbetare och så många beståndsdelar och historia att det räcker och blir över. Marshall-komplexet i staden Milton Keynes, cirka 80 kilometer norr om London, byggdes 1967 och förutom en större fabrikslokal och en studio står den med ett museum. Det är här som guiden och Marshall-arbetaren sedan 39 år tillbaka, Steve Hill, inleder vår tur. Han betar av pryl efter pryl.

– Gibson-gitarren är från Slash. Han spelade med den på Download Festival och sedan gav han den till oss. Fendern är Jeff Becks.

 

 

Ikon på ikon på ikon nämns. Vi får till oss en Lemmy-inristad förstärkare som även den är skänkt. Här står även en förstärkare där alla detaljer som är i guldfärg är just guld. Den värderas till ett sjusiffrigt belopp.

– Allt du ser på den som är i guldfärg är äkta 24-karats guld. Loggan, panelerna, även detaljer inuti.

De första tio som byggdes skänktes, bland annat till artister som Eric Clapton, Zakk Wylde, Kerry King och Gary Moore.

– Men Gary Moore kom aldrig och hämtade sin.

 

 

Här hittas även Jim Marshalls gamla trumset (japp, han var i första hand batterist, inte gitarrist), en gitarr som en gång i tiden ägdes av Thin Lizzy innan de blev Thin Lizzy och en förstärkare som är specialdesignad av Paul Weller från The Jam. Det är lätt att fastna här, men turen går vidare mot Marshalls hjärta: Fabriken. För faktum är att det mesta som rör förstärkarbygget görs på plats: Forskning och utveckling, snickeri, teknik, elektronik, beläggning, montering och slutligen ett avslutande test. Alla som arbetar i fabriken går också på ett rotationsschema så att man slutligen lär sig alla delar och på det sättet enkelt kan hoppa in där det behövs.

– Vi bygger fortfarande allt på beställning. De här två ska faktiskt synas i Super Bowl.

 

 

Steve Hill pekar på två tjusiga vita förstärkare som kommer att synas bredvid Usher under en av världens största TV-shower. Här står de i ett kanske inte lika lyxigt, men väl autentiskt sammanhang och den här kombinationen av skilda världar gör att man baxnar av bara tanken. Marshall syns fortfarande överallt och det på grund av att det faktiskt läggs själ och hjärta bakom ettorna, nollorna, trädetaljerna och metallen.

Till skillnad från alla upplevelser i fabriken vilar det ett stort lugn i studion bredvid. Studiomanagern Adam Beer och studioassistenten Oliver Brightman fokuserar på mixerbordets rattar och musikprogrammets ljudvågor, men tar sig tid för oss nyfikna.

– Det här var Jims teater och det började som en plats för band att komma och repa. Men vi använde inte lokalen till sin fulla potential, så vi fick den goda idén att förvandla den till en inspelningsstudio, säger Adam Beer.

 

 

 

 

Planen att skapa en inspelningsstudio i världsklass. Adam Beer berättar om mixerbordet som har spelat in många hits och som slutligen hamnade i en lokal i Milton Keynes.

– Det hittades i ett lager i Kalifornien. Det är av märket Neve 8048 och byggdes 1974 och fanns i Paris en gång i tiden.

Band som The Rolling Stones, Thin Lizzy och Wham har en gång i tiden använt det här mixerbordet, men det här är knappast något museiföremål. Neve-specialisten Blake Devitt satte ihop det bit för bit med uppgiften att skapa en levande sak som andas och fungerar.

– Det här är ett äkta stycke rock’n’roll-historia i sig som samtidigt hjälper oss att ta Jim Marshalls arv vidare, säger Adam Beer.

I studion finns ett större fönster ut mot en lokal där 250 personer kan samlas för konsert eller andra evenemang. Här spelar man även in diverse musikvideor för band och marknadsföringsmaterial för Marshall. Storleken på lokalen gör också att man kan experimentera fritt.

– När Nova Twins spelade in här satte vi upp ett trumset, hade fyra basriggar, två gitarrriggar och en sångrigg och så vidare. Vi behövde liksom inte bygga upp trummorna för att sedan packa ner dem, säger Adam Beer.

Storleken gör också studion unik. Steve Tannett menar att den närmaste jämförelsen är Abbey Road.

– Ytan gör att vi kan spela in mer än bara gitarrband. Här finns även plats för gospelgrupper, klassisk musik och stora jazzkonstellationer, säger han.

Det finns givetvis en större tanke bakom den här påkostade studiosatsningen – att ta nästa steg med Marshall med uppgift att hjälpa musiker i flera steg.

– Och stödet vi har fått från Jeremy och styrelsen har varit otroligt, säger Adam Beer.

Jeremy heter de Maillard i efternamn och några dagar senare möts vi digitalt. Han sitter i Stockholm men är ursprungligen från Frankrike. Vissa ser honom kanske som ett snowboardingproffs, men för andra är han känd som en tidig investerare av den svenska hörlurspionjären Zound Industries. Han är dessutom en före detta ledande befattningshavare på globala varumärken som Adidas, Vans och The North Face, och nu leder han Marshall Group. Ett ansvar han är redo att bära och utveckla.

– Vi har bevittnat över 60 års historia med detta varumärke och nu är vi ansvariga för de kommande 60 åren. Så först och främst skulle jag säga att det är något som vi gör med mycket stolthet, men också med en enorm ansvarskänsla.

Idén är att samla hela konsumentupplevelsen och hela produktsortimentet under ett tak för att möjliggöra snabbare innovation och en djupare och tydligare koppling med både musiker och musikälskare.

– Vi pratar om en rock and roll-attityd, men inte nödvändigtvis musikgenren, utan attityden och livsstilen som följer med den.

Studion är på det sättet ett viktigt steg för företaget.

– Den är det bästa exemplet på vårt engagemang för musiker att fortsätta att stödja dem och skapa ikoniska kvalitetsprodukter.

I den närmaste framtiden, när det kommer till förstärkardelen, ligger prio på att utveckla digitala appar.

– Samtidigt ska vi fortsätta att skapa och vårda fantastiska analoga produkter, Det är hjärtat och var Marshall kommer ifrån, säger Jeremy de Maillard.

ANNONCE