INTERVJU: Jakob Lindhagen

– Jag började tänka tillbaka till minnen från min barndom och förstod att vissa saker inte kunde stämma

Prisbelönte kompositören Jakob Lindhagen sattes redan som femåring i musikskola för att bekanta sig med inte helt nybörjarvänliga instrumentet fiol. Val av stränginstrument byttes snart mot gitarr som kom att bli den musikaliska följeslagaren genom tonåren innan piano blev huvudinstrument. Men att enbart traggla med enskilda instrument var ingenting för honom, han hade redan insett att det var skapande som var grejen.

Intresset för instrumentalmusik väcktes för Jakob och efter att laddat upp sina neoklassiska/ambienta alster på för tiden stekheta MySpace kontaktades han av nu välkända filmregissören, Ahang Bashi. Uppdraget blev att tonsätta en mindre men sedermera omtalad produktion vid namn Paradiset, Bashis examensarbete på filmskolan 2009.

– Det blev en väldigt fin film och där öppnades väl en förståelse vad musik kunde användas till – att man kan göra musik till andra medier. När hon sedan gjorde sin första långfilm – Skörheten – fick jag även göra musiken till den. 

Skörheten vann bland annat ett par guldbaggar vilket öppnade upp en del nya dörrar för Lindhagen som bortsett från filmmusiken fortsatte med att färdigställa solodebuten Paces 2017. En välströmmad skiva inom en nischad genre som i sin tur blev en nyckel till de internationella livescenerna. En rad andra jobb och samarbeten med andra artister ledde slutligen fram till den andra skivan Memory Constructions, en konceptskiva inspirerad av hjärnans inte alltid pålitliga minneshantering.

– Jag började tänka tillbaka till minnen från min barndom och förstod att vissa saker inte kunde stämma. Vissa tidslinjer gick inte ihop och jag åkte förbi platser som såg annorlunda ut i mitt minne. Det började med en väldigt liten detalj: ett bostadsområde i min uppväxtort – som jag inte hade besökt på över ett decennium – hade placerats fel i mitt minne. Det var då jag började snöa in på minnesforskning och förståelsen för att minnen inte alltid är pålitliga. Och samtidigt skapar de en så stor del av ens identitet. 

Även om det är intressant i sig så menar Jakob att detta lite undanskuffade ämne faktiskt kan få större konsekvenser än att endast påverka den enskilda individen.

– Att till exempel hela rättssystemet är uppbyggt på vittnen som ska tala utifrån minnen, där blir det en samhällelig aspekt av det som är problematisk. 

Memory Constructions släpps på dagen fem år efter debuten Paces och för att hinna med konceptualisering och delaljnördande menar Jakob att det varit värt att låta den växa fram under dessa år.

– Jag tycker det är en utveckling. Man hör att det är jag men ändå ett steg till något nytt.

Även om han älskar att lyssna på musik är oftast tystnad det den nu Stockholmsbaserade Jakob föredrar efter en lång dag av arbete. Trots att Sigur Rós och Radiohead var två av de stora inspirationskällorna när han började skriva musik finns det fler namn han vill lyfta.

– Sebastian och Daniel Selke, som gör musik som CEEYS och som jag spelat in skivan med, har varit en influens både personligt och arbetsmässigt. Min ständiga samarbetspartner Sofia (Vargkvint), som också gjort omslaget, hade jag ju inte klarat mig utan. Och rent generellt så inspireras jag av artister som lyckas göra någonting nytt och intressant med små medel. Och så är jag ju en Islandofil och tycker orimligt mycket från den lilla ön är svinbra!

Memory Constructions släpps den 23 september via Piano And Coffee records och första singeln Tomorrow 26 Augusti. Releasekonserten äger rum 22 september på Rönnells Antikvariat, Stockholm.

ANNONCE