Nyhet

SVT försvarar Mello: ”Ett billigt program”

Den kraftiga inflationen påverkar även Melodifestivalen.

Det finns ingen offentlig prislapp på Melodifestivalen, och SVT hänvisar till sekretessen angående avtal med olika samarbetspartners. Hanna Stjärne, VD för SVT, delade däremot med sig i Sveriges Radios Medierna 2019 att kostnaden låg på omkring 2,5 miljoner kronor per timme, rapporterar Göteborgs-Posten.

Enligt Anders Wistbacka, programmets nya projektledare, kan man dock anta att timkostnaden ökar i takt med inflationen. Han menar dock att de har gjort "vissa effektiviseringar":

"Om du räknar kronor per tittare är det ett billigt program", berättar Anders Wistbacka till Göteborgs-Posten och menar att priset är rimligt:


"Om du älskar Melodifestivalen är det absolut det. Men det där är egentligen en fråga som hanteras ovanför mig. Jag får en påse pengar och ska göra det bästa av de resurser vi har".

LÄS OCKSÅ: LISTA: De är klara för Melodifestivalen 2023

ANNONCE