Festivalen har lockat hårdrocksfans sedan 1992. När Sweden Rock öppnar för årets upplaga i dag väcks också frågor om framtid och förnyelse.
I dag inleds Sweden Rock i Norje utanför Sölvesborg, med ett program som sträcker sig från klassisk hårdrock till nyare inslag av nu-metal. På scen står såväl veteraner som Scorpions som senare decenniers namn som Korn och Slipknot.
Festivalens marknadschef Hannes Emeus betonar vikten av att nå ut till en bred publik.
– Vi vill tilltala yngre samtidigt som vår kärnpublik och äldre besökare är otroligt viktiga för oss och har varit det i många år. Vi försöker vara så breda som möjligt och fånga in allt, säger han till TT.
Sweden Rock har arrangerats sedan 1992 och har med åren utvecklats till en av Nordens största rockfestivaler. Enligt Emeus är årets bokningar ett sätt att förena olika generationers musiksmak.
– Allt blir väl nostalgi till slut, är det inte så? Man ska komma ihåg att vi är en nostalgifestival och det har pågått sedan 1992. För 10–15 år sedan hade det inte varit lika självklart men det känns roligt att vi ”föryngrar” oss, även fast de banden slog igenom i slutet av 90-, början på 00-talet, säger han.
Bland hans egna höjdpunkter nämns Turbonegro, DAD och Sex Pistols återförening.
Festivalen pågår fram till lördag.
LÄS OCKSÅ: Allt du behöver veta inför årets Sweden Rock