Nyhet

Fira Internationella The Clash-dagen med 7 underskattade låtar

GAFFA.se – allt om musik

En fredag i februari 2013 beslutade sig John Richards från den amerikanska radiostaionen KEXP att det aldrig räcker att endast spela en The Clash-låt, vilket resulterade i att han spelade den brittiska punkmusiken i tolv timmar. Så föddes den internationella Clash-dagen. Idag firar vi tillsammans med KEXP, en rad andra radiokanaler samt inbitna punkare den fjärde internationella Clash-dagen med en lista innehållande The Clash-låtar som inte går att finna på någon generisk rock-samlingsskiva. Alla med budskap om fred, enhet, anti-imperialism, antirasism, medvetenhet om fattigdom och yttrandefrihet i klassisk Clash-anda. ROCK THE CASBAH! 

LÄS OCKSÅ: Vann för Årets Rock – slängdes ut från galan


This Is England 

"This is England, we can chain you to the rail. This is England, we can kill you in a jail." 

1985 började bandets inflytande minska rejält, vilket orsakade att denna klassiska låt nästan glömts bort av folk som inte äter The Clash till frukost. Första gången man lyssnar på This Is England kan man nästan tro att det är en nationalistisk kärleksförklaring till killarnas hemland. Men skrapar man sig igenom ytan och börjar analysera texten hör man tydligt hur en verbal kängspark riktas mot det då rådande politiska etablissemanget. Det ikoniska punksoundet är i denna låt utbytt mot något som mer liknar 80-talets softrock, vilket en del Clash-fans förmodligen haft svårt att acceptera och därav låtit This Is England försummas. Men ljudet och texten är trots detta fantastiskt utformade, och det är absolut en dold smaragd för fans att ge en ny chans.

Remote Control 


"Look out' those rules and regulations" 


Klassiska stomprytmer sockrat med melodisk kampsong om människor som får sparka nerifrån. Det är en skam att Remote Control gick så obemärkt förbi press och punk-fans världen över. Det är en underskattad pärla som absolut förtjänar att se dagens ljus.

The Call Up 


"For he who will die, is he who will kill" 

1980 fann bandet hur deras sound kunde anpassas för den studioteknik som skulle komma att dominera resten av 80-talet. Deras bevakande politiska text förblir intakt genom låten, samtidigt som soundet med sin funkiga, nästan hypnotiserande rytm transporterar dig genom denna dystopiska epos mot en stundande global krigskatastrof.


English Civil War

"It was still at the stage of clubs and fists when that well-known face got beaten to bits

1978 gick grabbarna i The Clash ut för att göra ett politiskt uttalande om livet i England under det rådande konservativa styret. Låten English Civil War från plattan Give 'Em Enough Rope skäller med kraft ut Englands politiska regim.

Capitol Radio


"But now all the stations are silenced'cause they ain't got a government license"


Låtens initiala akustiska begynnelse låter dig för en stund tro att en smäktande kärleksballad kommer att vecklas ut i dina öron. Men icke. Innan man vet ordet av det avbryts lugnet med det idag cementerade Clash-soundet. Textmässigt är låten tänkt som en attack mot musikpolitiken bakom den brittiska radiokanalen Capital London som på den tiden var Londons enda lagliga radiostation för kommersiell musik. Radiostationen spelade endast lättsam bubbelgum-pop och knappt någon alternativ musik över huvudtaget.

Complete Control


"They're dirty, they're filthy, they ain't gonna last!

Okej. Complete Control är kanske inte exakt en underskattad låt. I alla fall inte inom punkvärlden, då låten ofta nämnts som en av punkens största singlar. Men den var helt enkelt omöjlig att inte ha med på listan, då det garanterat finns någon där ute som missat denna demonstrativa punkpärla. Låten tar upp skivbolag, chefer och punkens bespottade rykte inom dessa byråkratiska kretsar. Motivation bakom låten kommer från The Clashs skivbolag som släppte låten Remote Control utan att fråga bandet först, vilket gjorde killarna rasande. Det sägs även att låten kanske har den tidigaste användningen av frasen "Guitar Hero" i rockmusikens historia.


White Man in Hammersmith Palais 

"The new groups are not concerned with what there is to be learned"

Denna låtskatt med sin stadiga baktakt och trallvänliga punkmelodi beskriver en kväll när frontmannen Joe Strummer gjorde ett besök på en reggae-"All niter" på Hammersmith Palais. Låten handlar om hur Strummer under kvällen började känna sig besviken över hur poppig och slipad reggaemusiken blivit. Låten ger även ett antivålds-meddelande, och tar upp tillståndet av "rikedom från distribution" i Storbritannien, enigheten mellan svarta och vita ungdomar i landet, och hur punken började bli mer och mer mainstream och förlora sin udd.  


GAFFA-PRISET 2018: Se Graveyard, Slowgold, Rein, Rome Is Not A Town och Muhammed Faal live

ANNONCE