Expressens bildchef berättar om vilka foton hon fastnar för och om konserter som har satt avtryck.
21 oktober stängde vi portarna till GAFFA Photo Awards. Tävlingen hölls för första gången 2011 och lockar varje år fler än 1 000 fotografer som tillsammans skickar in över 5 000 foton i olika kategorier. En handplockad jury går igenom allt material på jakt efter skönhet, aktualitet, kvalitet och originalitet för att kunna kora vinnarna, och ge dem möjligheten att nå ut med sin förmåga till en bred publik.
Tidigare har vi uppmärksammat jurymedlemmen Hannes Söderlund, nu är det dags för Sophie Kleist som är bildchef på Expressen.
Berätta lite om vad du är aktuell med under hösten?
– Jag jobbar ju på Expressen så vi är ständigt aktuella – vår affärsidé liksom!
Vad anser du gör en bra musikbild?
– En bra musikbild låter och luktar. Jag vill känna att jag drabbas av musiken och situationen genom bilden. Sedan kan det vara Filharmonikerna eller AC/DC.
Vilken konsert har du starkast minne från? Och om du tänker tillbaka, vad gör att just den konserten sticker ut rent visuellt?
– Jag har två. När jag som ung tonåring på 80-talet såg Niels Jensen på saligt insomnade Kolingsborg i Stockholm. Trängseln, volymen och Niels såriga föreställning. Min första konsert och jag var hög på livet i veckor efteråt. Den andra är en konsert av en man i andra änden av sin livsresa – Leonard Cohen i Globen 2013. Så mycket energi och melankoli från en enda man borde vara omöjligt. Galet vackert.
Hur kom du in i din bransch och hur har du arbetat för att ta dig dit du är idag?
– Jag har gjort massor av olika saker på Expressen, reseredaktör och magasinslayout exempelvis. Men det är bilden och arbetet med bild som har mitt hjärta. Det har jag haft med mig i allt jag gjort här och det lönade sig uppenbarligen!