x

"Det är roligt att bli äldre, det finns så mycket att bryta"

"Det är roligt att bli äldre, det finns så mycket att bryta"

Albumet Kniven I Hjärtat kom ut den 13 april och behandlar teman som ”hela det universum av bilder, känslor och längtan som samlats i kroppen när en levt länge”. Kort därpå kom romanen Du Lever I Mig ut.

Vi ringde upp trippelaktuella Kajsa Grytt för ett snack om livet, nya skivan, romanen samt om vikten av att vara sig själv. 

Snart 40 år i branschen och först nu släpper du skiva i egen regi och på helt egna villkor, varför just nu?

– Det har alltid varit på mina villkor, ingen har direkt bestämt över mig på så sätt. Visst har jag varit ung och folk har haft möjlighet att påverka. Men med den här skivan kände jag att jag inte hade någon lust att fråga andra vad de tycker. Jag hade gjort låtar och arbetat fram demos, jag visste vad det skulle bli, jag hade ekonomin.

– Nu har jag en manager, en administration … Jag kanske inte alltid har haft lust för det, det är väldigt skönt när någon annan pyntat det man gör, men på samma gång blir royaltyn mycket mindre då. Nu blir det inte så. Det beror nog ganska mycket på att jag har en manager som kan ta det. Ett team runt omkring mig.

Albumet Kniven I Hjärtat är här! Hur har det varit att forma och skapa det?

– Jag började forma idén för albumet 2014, vissa av låtarna är också från dess. Det har varit väldigt härligt. Gjorde skiss-arr på datorn, så att jag kunde göra ordentliga skisser och inte bara demos. Är dålig på att arra i datorn, men nu har jag lärt mig det, för att ta kontroll över situationen. Att få ut det som finns i huvudet. Det är alltid kul att gå in i något, att nörda.

– Producenten jag valde var utifrån att han fick höra olika demos, och Martin Ehrencrona som han heter, ville dra det åt det hållet jag pekade på. Ta det dit jag ville.

Artikeln fortsätter efter låten.

Här Nu är både singelsläpp och en del av Kniven I Hjärtat, hur skulle du beskriva den låten?

– Den är ganska suggestiv, den maler på mot något som är oundvikligt. Att kroppen falnar, fast det som är inuti växer, om att bli äldre. Livets o-stoppbarhet. Det finns en sorg, men det finns något vackert i det också, att vi växer på samma gång som vi går mot döden. 

– Jag börjar bli äldre, jag börjar falna men det inombords är vitalare, innehållsrikare, större än någonsin. Det där komplexa, det är otroligt vackert. Saker man inte visste om att vara människa, samtidigt som det också är tabu.

Lyssnade på Jag Är Inget Utan Dig och blev hänförd av själva texten. Finns det en berättelse bakom?

– Antingen har jag hittat på scenerna, har en väldigt bra föreställningsförmåga, så att folk tror att det är verkligheten och har hänt. Det är som sagor i mitt inre som kommer ut. Det jag beskriver i låtarna är fragment som folk sedan kan koppla ihop till händelser själva.

– Det är inte viktigt för mig att folk ska förstå och följa historien utan det viktiga är att det skapas associationer, att det skapas bilder i det egna.

– Man kan använda sig av sitt material, grundkänslan och hoppas att något kan beröra och starta känslor i andra. Själva grundtanken är inte relevant, utan själva konstförmedlingen. Lite gränsöverskridande. Jag vill att all konst ska skapa känslor, insikter, tankar.

– Refrängen i Jag Är Inget Utan Dig handlar om att man blir till i relation till andra människor.

Vi pratar om sätt att tolka andras texter och hur skilda idéer vi har om vad låten egentligen handlar om. Jag ser direkt en romans framför mig, en första flytt, en första kärlek medan Kajsa berättar att det handlar om när hon såg sin son flytta hemifrån och skapa sig ett eget liv som hon ändå kunde vara delaktig i.

Artikeln fortsätter efter låten.

Gör min tolkning rättvisa om jag säger att det finns en typ av igenkänning i dina texter. I sådant fall är det viktigt att kunna förmedla just det?

– Det är meningen, igenkänningen. Det är ju det att det inte är min historia, det som hänt mig som är det viktiga utan det som är gemensamt, smärtpunkter, glädjepunkter. Det är det gemensamma som är det allmängiltiga, det är där sårbarhet skapas.

Det känns som att ditt låtskrivande ofta skildrar en berättelse om dig, ditt liv och dina rötter? Exempelvis genom en jag-form och referenser till Stockholm …

– På den här skivan är det ganska mycket så, ganska konkret, den luckrar upp sig lite. Jag tror inte att det är intressant för andra att höra om mig, utan detta blir ett sätt att hitta fenor att känna igen sig i, i strukturella skeenden och så vidare.

– Låten Stockholm handlar om några kvarter i Stockholm och hur ett helt liv och hur massa förändringar kan ske på en sådan liten isolerad plats. Att det ser likadant ut men samtidigt inte. Som en småstadshistoria fast att den handlar om Stockholm.

– En dag ska jag flytta till andra sidan jorden, haha. Är nog en enstöring på ett sätt, men … kanske ganska hembunden ändå, tror jag.

Vad gör en bra låt enligt dig?

– Den sätter sig (det kan ju i och för sig dåliga låtar göra också) och att det känns i kroppen. Att den suger tag i mig, det kan vara allt från krånglig tysk techno till en banal poplåt.

– Det kan vara själva hantverket, det musikaliska eller att det bara är en fucking bra låt. Det behöver inte finnas något viktigt med den!

– För att göra en bra låt idag måste det ju finnas en nyfikenhet, nåt dynamiskt, en ny idé. Att det är vaket. Det går inte att räkna ut. Jag tror inte att det finns någon nyckel till hur man gör en hit utan det är en form av magic.

Artikeln fortsätter under bilden.

gallery_large

I vad och var hittar du drivet?

– Jag är så jävla envis, ”den här låten som ska bli så jävla bra” att man letar efter det. Det finns i mig, att allt kan bli bättre. Jag håller exempelvis på med en ny bok just nu. Gillar att komma på historier … Det är det jag gör, tränar mig. Det kan man ju hålla på med hur länge som helst med. Det är kul att hålla på och bli bättre på något. Det är en evig grej.

Du känns väldigt fri i din ålder, vilket alla egentligen borde vara. Vad är det som får dig att vara just det?

– Jag tänker inte på att jag inte ska bry mig, det bara är så. Vi ska inte behöva känna att vi är i instängda utan vi ska ha tillgång till hela oss.

– Den här hungern, en lust, det handlar inte om att hitta någon att knulla med. Samhället vill att kvinnor ska vara ”lugna”. Det är en av orsakerna till att vi ska stilla oss, vi ska vara tryggande, lugna, vårdande. Det är ganska obehagligt med tanken på en ”urflippad mormor”.

– Och detta stämmer verkligen inte, kanske för en del, men det blir väldigt sorgligt att lägga band på det här.

– Det är en form av kvinnoförtryck. Det är inte så för män, de kallas bara vitala.

– Det är roligt att bli äldre, det finns så mycket att bryta. Tänker inte ens på att det är kontroversiellt, jag fortsätter att bära de kläder jag vill ...

Slutligen, hur hinner du med allt? Livet själv, att skriva låtar, böcker och designa smycken … det är mycket som sker!

– Är inte den som åker ut i skogen och plockar svamp en ledig söndag, utan sitter hellre och skriver en ledig dag.

– Jag hinner! Jag känner mig inte stressad, förstår inte varför jag inte skulle hinna. Behöver inte jaga. Jag har tid.

– Jag har hållit på väldigt länge med det som släpps nu. Jag ger saker mycket tid. I släpptider är det som att det är mycket som sker när allt egentligen fått sin tid.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA